luni, ianuarie 28, 2008

General presentation

This project provides pedagogical guidelines and examples on how to use blogs for communication to emprove the students journalistics ability in romanian language and to promote the European dimension of education.

Weblogs have been extremely popular among teenagers for the last few years, and they have also found their place in classroom activities. They are easier to manage than websites and are free and interactive, allowing for the integration of texts, images, videos and sound. They are also suitable for collaborative online writing in some projects.
Our objectives are:
* To make pupils aware of the possibilities offered by ICT for communication in teaching and learning in a precise and targeted way.
* To teach pupils to use and/or improve their communication skills using ICT.
* To bring ICT tools that pupils might use at home into the classroom.
* To communicate, exchange information, co-operate, share and collaborate using online tools.
* To work without constraints of proximity or time.
* To become familiar with basic norms and etiquette for virtual communication to be able to collaborate appropriately in a virtual community.

luni, ianuarie 14, 2008

Metode complementare de evaluare - Portofoliul si e-Portofoliul

Portofoliul sau “Raportul de evaluare” – cum îl numeşte prof. I. T. Radu – are în vedere toate produsele elevilor şi, în acelaşi timp, progresul înregistrat de la o etapă la alta.
Această metodă alternativă de evaluare oferă fiecarui elev posibilitatea de a lucra în ritm propriu, stimulând implicarea activă în sarcinile de lucru şi dezvoltând capacitatea de autoevaluare.
Portofoliul este o mapă deschisă în care tot timpul se mai poate adăuga ceva, iar nota nu
trebuie să fie o presiune. Portofoliul se compune din:
  • materiale obligatorii (Reportaj, Sondaj de opinie, Chat, Forum, Stirea, Album, Interviu, Afis publicitar, Clip publicitar, Reclama, Filmul, Revista digitala) cu link spre articolele/materialele respective şi
  • materiale opţionale, selectate de elev şi/sau de profesor dupa propria dorinta, care fac referire la diverse obiective şi strategii cognitive( activitati personale derulate in cluburi si case de cultura, participari la actiuni de voluntariat, participari la actiuni cultural sportive si de loisir(petrecere a timpului liber)).
Portofoliul cuprinde lucrări sau realizări personale ale elevului, care:
  • îl reprezintă şi care
  • pun în evidenţă progresele sale, care
  • permit aprecierea aptitudinilor, talentelor, pasiunilor, contribuţiilor personale.
Alcătuirea portofoliului este o ocazie unică pentru elev de a se autoevalua, de a-şi descoperi valoarea competenţelor şi eventualele greşeli.
În alţi termeni, portofoliul este un instrument care îmbină învăţarea cu evaluarea continuă, progresivă şi multilaterală a procesului de activitate şi a produsului final.

Portofoliile sunt utilizate in:
• invatamant ( in special cel universitar ), pentru a prezentat/evalua activitatea/competentele profesorilor/studentilor ( accesare de catre posibili angajatori ),
• in educatia continua,
• in organizatii.
Un ePortofoliu poate fi o simpla pagina web, un weblog, wiki sau o aplicatie integrata.

Tipuri de portofolii:
• Portofoliu de prezentare sau introductiv (cuprinde o selecţie a celor mai
importante lucrări);
• Portofoliu de progres sau de lucru (conţine toate elementele desfăşurate pe
parcursul activităţii);
• Portofoliul de evaluare (cuprinde: obiective, strategii, instrumente de evaluare,
tabele de rezultate, etc.)
Evaluarea portofoliului începe de obicei prin explicarea de către profesor, la începutul
perioadei, a obiectivelor învăţării în perioada pentru care se va primi nota. Profesorul şi elevii cad de acord asupra produselor pe care trebuie să le conţină portofoliul şi care să
dovedească îndeplinirea obiectivelor învăţării (mulţi profesori le reamintesc aproape zilnic
elevilor să pună în portofoliu eşantioane care să le amintească mai târziu de munca
depusă). Atunci când elevul îşi prezintă portofoliul, profesorul realizează de obicei un
interviu cu acesta, trecând în revistă lucrările anexate, analizând atitudinea lui fată de
munca depusă, lăudându-l pentru lucrurile bune, şi ajutându-l să se concentreze asupra
aspectelor care trebuie îmbunătăţite.

Evaluarea portofoliilor se face multicriterial.
De exemplu, criteriul conformităţii la teoria predată poate fi completat cu cel al inovativităţii şi originalităţii. Fiecare produs cuprins în portofoliu poate fi evaluat din punct de vedere cantitativ (numărul de pagini, de exemplu), dar mai ales calitativ: creativitatea produsului individual sau colectiv, elementele noi, punctele forte, etc. De asemenea evaluarea portofoliului va fi supusă evaluării efectelor pe care acest gen de evaluare l-a avut asupra dezvoltării personalităţii, a capacităţii de autoevaluare şi a competenţelor de intercomunicare.
Portofoliul reprezintă un element flexibil de evaluare, care, pe parcurs, poate să
includă şi alte elemente către care se îndreaptă interesul elevului şi pe care doreşte să le aprofundeze.
Evaluarea portofoliului se face prin calificative acordate conform criteriilor de
apreciere şi indicilor stabiliţi într-un tabel de genul următor:
Forma pe care o poate îmbrăca portofoliul este fie o mapă cu documente, fie o
cutie de carton în care se pot aduna: casete video, materiale, desene, picturi, fotografii ce reprezintă aspecte ale învăţarii şi/sau pe cei implicaţi în activitate.
Portofoliul poate fi folosit la orice vârstă, la studenţi, elevi chiar şi la grădiniţă. De exemplu, preşcolarii de cinci ani pot alcătui un portofoliu la disciplina educaţie muzicală.
Acesta poate să conţină: înregistrări pe casete audio, fotografii în timp ce cântau,
desene realizate de copii în legatură cu ce au învăţat şi au simţit pentru că nu au învăţat să scrie, etc. Este ilustrat astfel modul în care au evoluat de-a lungul studiului muzicii, adunând materiale într-o colecţie pe care copiii pot oricând să o revadă şi să o completeze.
Scopul nu este neaparat cel al evaluării ci mai ales cel de stimulare a învăţării,
prin directa implicare a participantilor la activitate. Subiecţii reflectă continuu asupra a ceea ce învaţă, existând o permanentă corelaţie cu obiectivele. Îndrumătorul trebuie să fie deschis şi să sprijine căutările copiilor.

Avantajele folosirii portofoliului:
♦ portofoliul este un instrument flexibil, uşor adaptabil la specificul disciplinei,
clasei şi condiţiilor concrete ale activităţii;
♦ permite aprecierea şi includerea în actul evaluării a unor produse ale activităţii
elevului care, în mod obişnuit, nu sunt avute în vedere; acest fapt încurajează
exprimarea personală a elevului, angajarea lui în activităţi de învăţare mai
complexe şi mai creative, diversificarea cunoştinţelor, deprinderilor şi abilităţilor
exersate;
♦ evaluarea portofoliului este eliberată în mare parte de tensiunile şi tonusul
afectiv negativ care însoţesc formele tradiţionale de evaluare; evaluarea devine
astfel motivantă şi nu stresantă pentru elev;
♦ dezvoltă capacitatea elevului de autoevaluare, aceştia devenind auto-reflexivi
asupra propriei munci şi asupra progreselor înregistrate;
♦ implică mai activ elevul în propria evaluare şi în realizarea unor materiale care
să-l reprezinte cel mai bine;
Autoevaluarea este un proces de învăţare, elevii asumându-şi responsabilitatea
asupra activităţii desfăşurate, regândindu-şi propriul proces de învăţare, de gândire şi de evaluare. Metaevaluarea reprezintă propria reflecţie asupra instrumentelor şi
procedurilor de autoevaluare.

Dezavantajul portofoliului
este acela că :
  • nu poate fi repede şi uşor de evaluat si
  • este greu de apreciat conform unui barem strict deoarece reflectă creativitatea şi originalitatea elevului.
Ca metoda alternativă de evaluare, portofoliul solicită mai mult o apreciere
calitativă decat cantitativă şi este mai uşor de aplicat pe grupuri mai mici. Profesorul îl poate folosi pentru a evalua performanţele elevilor, iar elevii îl pot folosi pentru autoevaluare şi ca modalitate de reflecţie asupra învăţării.
Portofoliul nu este numai o metodă alternativă de evaluare a elevului.
Prin materiale pe care le conţine, el poate fi ilustrativ pentru crearea imaginii unei instituţii cum ar fi Şcoala Nr. … sau Liceul Nr. …, folosit fiiind ca “o modalitate de a reprezenta un grup, o şcoală chiar; este un exemplu reprezentativ al activităţii şi al performanţelor cursanţilor unei şcoli”. Instituţia şcolară respectivă încearcă astfel să-şi creeze o imagine în rândul viitorilor cursanţi ori în rândul părinţilor, arătându-le mostre ale activităţilor şi acţiunilor desfăşurate de elevi în şcoala respectivă.
Poate fi considerat în acelşi timp un instrument complementar folosit de profesor
în aplicarea strategiilor de instruire centrate pe lucrul în echipă, pe elaborarea de
proiecte ample de cercetare şi învăţare. De asemenea, portofoliul este compatibil cu
instruirea individualizată ca strategie centrată pe stilurile diferite de învăţare.
Prin complexitatea şi bogăţia informaţiei pe care o furnizează, sintetizând
activitatea elevului de-a lungul timpului (un semestru, an şcolar sau ciclu de învăţământ), portofoliul poate constutui parte integrantă a unei evaluări sumative sau a unei examinări.
In cazul in care suportul pe care se realizeaza portofoliul este de tip electronic (site-uri web, prezentari PowerPoint, bloguri, instrumente web2.0 ) el se numeste e-Portofoliu.

E-Portofolio UN PRIM EXEMPLU DE e-PORTOFOLIU

e-Portfolio – sau portofoliul electronic, consta in informatii precum:
1. profil personal,
2. colectii de realizari,
3. persoane si organizatii ce au acces la aceste informatii,
4. Servicii ce pot fi aduse publicului larg participant la comunicarea web pe blog.

Un ePortofoliu poate fi o simpla pagina web, un weblog, wiki sau o aplicatie integrata.

Functie de implementare, e-portofoliul se caracterizeaza prin:
1. contine evidente ale dezvoltarii personale,
2. are un plan de dezvoltare,
3. permite un management al cunostintelor,
4. permite evaluarea/acreditarea unor competente,
5. ofera interoperabilitate cu alte sisteme.

Detalii privind E-Portofolio gasiti la adresa: http://www.bde.enseeiht.fr/~hansn/index.php
Exemple de E-Portofolio: http://www.eife-l.org/publications/eportfolio/
http://www.eife-l.org/publications/misc/eifelglossary/eportfolio

Alte instrumente Web 2.0

1. ELGG - an open source social networking platform developed for LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP) which encompasses weblogging, file storage, RSS aggregation, personal profiles, FOAF functionality and more.

Elgg a fost dezvoltat ca mediu de invatare ce poate fi personalizat si adaptat in functie de necesitate. Pentru ca acest deziderat sa devina posibil, Elgg ete un hybrid intre webbloging, e-portofolio si social networking.

2. Social Software

Social Software permite utilizatorilor sa comunice, sa impartaseasca informatii, sa gaseasca si sa publice resurse. Social Software se bazeaza pe standarte simple si este adeseori “open source”.

Aplicatiile obisnuite includ webloguri, wiki, social tagging software, agregatoare, sisteme de management al continutului.

3. Wiki

Un wiki este o aplicatie web care permite utilizatorilor sa adauge informatii, ca pe un forum; in plus oricine poate edita continutul. Wiki se refera si la software-ul colaborativ folosit pentru a crea acest tip de site web.

4. Social systems

Exemple de social systems sunt Friendster sau Hi5.

Friendster are, de exemplu 17 milioane de membri. Printre facilitatile acestuia se numara posibilitatea de a fi conectat cu prieteni sau colegi, blog, spatiu pentru poze si albume de fotografii, remindere pentru date importante (zile de nastere, etc), posibilitate creari unei retele de prieteni si de a cunoaste prietenii acestora, horoscop, crearea unui profil, grupuri publice sau posibilitatea de creare a unui grup in scop personal. .

Hi5, spre exemplu, inscrierea presupune crearea unui profil care va fi vizibil doar persoanelor din propria retea. Hi5 este un mediu social “casual”, un fel de “privat party with your friends”. Prietenii tai fac parte din reteaua ta; cand se inscrie un nou prieten, este automat inclus in retea. Mai departe poti sa cunosti prieteni ai prietenilor tai. Hi5 ofera posibilitattea unor jurnale on line, cu poze. De asemena, prietenii tai au o rubrica unde pot sa scrie despre tine. Exista diverse grupuri pe diverse teme. Poti alege sa te inscrii intr-un grup deja existent, sau poti sa incepi un nou grup.