sâmbătă, mai 15, 2010

Se poate si altfel

In perioada 25 aprilie-9 mai 2010 am fost impreuna cu alti 14 colegi la Lisabona intr-un proiect LdV VETPRO cu tema "Utilizarea platformei eLearning MOODLE" ocazie cu care am avut prilejul sa asistam la ore colegii portughezi. Programul a mai cuprins afara de asistente la ore si lectii de utilizare Moodle, discutii pe teme didactice, de metodica predarii, cunoasterea sistemului de invatamant, a programelor scolare, a manualelor si nu in ultimul rand schimburi culturale.
Nu pot sa cuprind toate amanuntele unei astfel de experiente, ele fiind de departe mult prea multe, cu detalii semnificative uneori greu de inteles in lipsa unei demonstratii si poate neinteresante pentru cititorul acestor randuri ce le poate privi ca bizarerii.
Ma voi opri la o intrebare pusa de elevii clasei a IX-a D la întoarcere din Portugalia, prin care au surprins esenta unei astfel de experiente: "Ce deosebeste sistemul de invatamant portughez de cel romanesc ? "
Trei elemente as gasi evidente in ce priveste deosebirile acestor doua sisteme de invatamant:
  1. cel romanesc este de tip INFORMATIV pe cand cel portughez este de tip FORMATIV
  2. cel romanesc este de tip CONCURENTIAL pe cand cel portughez este de tip COLABORATIV si cea mai importanta deosebire este ca
  3. cel romanesc este ASISTAT pe cand cel portughez este DOTAT (material si uman)
Cand vorbesc de sistem nu ma refer la scoala in care predau ci la scolile romanesti in general referirile punctuale putand fi facute si la scoala in care predau functie de tema in discutie.

  1. Asadar elevilor nostri le transmitem informatii TEORETICE, cunostinte, idei, sentimente, ganduri prin modul (ex cathedra) in care predam, fara a reusi sa le prezentam exemple practice sau sa-i punem sa faca un experiment de consolidare a acelor cunostinte indiferent din cate motive (ca n-avem substante, ca n-avem instrumente, ca n-avem dotare, din nestiinta sau din comoditate) in timp ce elevilor portughezi li se prezinta in 30 minute tema, o prezentare PowerPoint pe marginea temei, cateva secvente de film didactic sau nu, cateva exemple de aplicare dupa care sunt pusi sa experimenteze, sa execute o parte practica sau o vizita de consolidare a cunostintelor, TOATE EXEMPLELE DE CONSOLIDARE A CUNOSTINTELOR AVAND DIRECTA LEGATURA CU VIATA DE ZI CU ZI. Asadar un invatamant FORMATIV si APLICAT.
  2. elevii romani sunt obisnuiti inca din clasele primare cu ideea ca "dovada valorii este succesul in conditii de CONCURENTA". Toti cei ce n-au trecut acest "examen bazat pe acest principiu ingust" sunt marginalizati indiferent daca disponibilitatile lor sunt geniale la alte obiecte decat cele la care se organizeaza concursul (olimpiada). Elevilor portughezi li se expune tema, sunt informati unde gasesc date suplimentare si lasati sa caute, sa discute, sa analizeze, sa se documenteze dupa care trec la partea aplicativa lucrand pe principii de COLABORARE in echipa. Sunt astfel descoperite abilitati nebanuite si formate o multime de aptitudini si atitudini sociale, personale, manageriale etc...
  3. In invatamantul portughez s-a investit de treizeci de ani fiecare clasa avand calculator si videoproiector(un minimal mediu prielnic de lucru) , fiind din acest punct de vedere DOTAT, in timp ce cel romanesc este ASISTAT sa nu sucombe, salariul fiind cel ce nu-i motiveaza pe absolventi sa faca aceasta meserie, astfel multe scoli din mediul rural n-au profesori calificati desi universitatile scot pe banda profesori. Sper ca aceste randuri sa determine cititorii sa-si spuna parerea prin comentarii la acest articool.
Mai adaug urmatoarele elemente care deosebesc cele doua sisteme, evidenţiază probleme de organizare, conţinut sau formă de desfăşurare după cum urmează:
  • Nu exista catalog al clasei (Registro de turma) ; există un registru electronic în care profesorul face notaţii între 1 şi 20 şi ţine cont de atitudinea elevului faţă de actul de învăţare, nu interesează pe elev, el nefiind terorizat de nota luată deoarece este interesat SĂ ŞTIE şi nu SĂ IA NOTE MARI, mai departe fiind pus să facă, este întrebat ce ştie şi nu ce note a avut;
  • orice oră de predare are cel puţin un exemplu de aplicaţie filmată, aplicaţie practică sau utilizare a mediului web cu imagini comentate în clasă;
  • elevii bifează cardul personal la intrarea în curtea şcolii şi acesta atesta prezenţa lui la ore;
  • orice consuma (elevul sau profesorul) la bufetul şcolii, bibliotecă (xerox), cantină sau sala de sport este plătit prin introducerea cardului personal într_un sistem automat de taxare;
  • orice elev cu vreun handicap motor (am văzut cel puţin trei) este integrat în comunitatea şcolii şi tratat egalul lor de către colegi;
  • exista o armonie de culori, rase şi culturi în rândurile populaţiei şcolare fără ca ea să creeze vreo problemă;
  • n-am văzut nici un elev să fumeze nici în curtea şcolii nici in afara ei deşi este un drept al lor, conştientizează pericolul şi-l tratează cu seriozitate;
  • sunt liberi să se exprime însă ştiu când, cât şi cum s-o facă, fără aroganţă şi fără să deranjeze pe nimeni; aceasta este rezultatul nivelului de trai decent, al libertăţii câştigate şi asumate, a educaţiei primite şi în familie şi în societate (mass media) de ani de zile şi nu de ieri până azi.

196 de comentarii:

Giurgi Maria-Magdalena spunea...

dupa parerea mea stilul de predare portughez are ca scop pregatirea elevilor pentru viata de zi cu zi.ei nu sunt interesati de note.ei sunt interesati de ce stiu

Popa Sabin spunea...

In romania invatamantul nu pune accent pe calitatile elevului si talentul elevului

Gabriela spunea...

Consider ca invatamantul din alte tari(aici:Portugalia)este mult mai dezvoltat , acest fapt se vede prin metodele de predare, notare si invatare,elevii de acolo invata pentru ei insisi nu pentru note pe cand in Romania elevii "vaneaza" notele nu invata pentru a sti dar nu numai aceasta este o "problema" ci si felul in care se preda si se invata.

Alexandru Andreea spunea...

Dupa parerea mea invatamantul portughez pune accent pe gandirea si aptitudinile elevului chiar si pe ceea ce stie , pe cand in scolile din Romania se pune accentul pe note si nu pe aptitudini. De accea exista aceasta concurenta intre elevi.

Tiba Claudia spunea...

consider ca in Romania, invatamantul pune accent pe teorie si nu pe ceea ce stie si ce poate face un elev

Daicu Lavinia spunea...

consider ca stilul de predare in Romania este unul care nu este foarte potrivit pentru elevi,deoarece majoritatea pun accentul pe notele si comportamentul elevului,iar in Portugalia pe cunostintele elevului

Martonca Paula-Georgiana spunea...

Din punctul meu de vedere aceasta metoda de predare,cea portugheza,are ca scop pregatirea elevilor pentru viata ,fapt care demonstreaza ca portughezii stiu sa aprecieze valorile si calitatile intelectuale ale elevilor.

Ailoaei Eduard spunea...

Eu consider ca ,prin acest proiect, ati avut ocazia de a vedea locuri noi si in acelasi timp de acunoaste alte persoane.Parerea mea in legatura cu invatamantul din Portugalia este ca difera putin de cel din Romania.Dar prin intermediul proiectului putem sa facem schimb de pareri si de idei,unele bune decat altele.Invatamantul portughez pune accent pe gandire iar cel din scolile romane pune accent pe nume iar aptitudinile sunt neglijate.

Chitescu Nina-Ana-Maria spunea...

dupa parerea mea scolile din alta tara sunt mai bine organizate ,cred ca acolo evevii ,sau in mare parte ei invata pentru ei nu ca la noi!!care poate unii vin la scoala pentru ca dunt trimisi de parinti sau ca sa spuna ca au terminau o scoala!!

Anonim spunea...

Toate scolile din romania nu sunt asa bine organizate ca in alte tari. (Dupa parerea mea)

Filip Octav spunea...

invatamantul din romania are putine sanse de a se dezvolta asa de rapid deoarece nu se pune accent prea mare pe invataman calitatile elevului si talentul elevului.

Stolnicu Ciprian Iulian spunea...

In Romania nu se pune accent pe predarea moderna ci pe cea "primitiva" ca in alte tari ex:Portugalia

Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Mogda Ciprian spunea...

In romania invatamantul nu pune accent pe calitatile elevului si talentul elevului

Gabor Lucian spunea...

Sistemul de invatamnt portughez este mult mai dotat ca cel romanesc, ei au dotare in fiecare clasa si la fiecare ora se face prezentare.La portughezi nu conteaza sa inveti, ci faptul de a sti ceva.Lor nu li se pun note pe invatat, ci pe acele lucruri care le stiu deja.

Tiba Elena spunea...

Consider cain ROMANIA stilul de predare nu este unul potrivit pentru elevi ,deoarece in romania se pune accent pe note si comportamentul elevilor,pe cand in PORTUGALIA totul este diferit acolo se pune acent numai pe cunostintele elevilor.

Roca Eduard - Marian spunea...

Prin acest articol pot constata ca portughezii sunt cu mult mai educati decat noi datorita conditiilor in care invata.

Barat Sabina spunea...

Dupa parerea mea stilul de predare portughez este mult mai dezvoltat decat stilul de predare romanesc.:)

Sorina Nalbaru spunea...

Din cate se poate intelege scolile portugheze pun mai mult accent pe ceea ce inteleg elevii si nu pe ceea ce au in caiet!Scolile sunt dotate cu materiale potrivite si profesori ce stiu cum sa-si faca treaba bine!Acest lucru poate determina placerea elevilor de a merge la scoala si de a vrea sa invete!

Lungu Maria Simona spunea...

Consider ca stilul de predare portughez este mult mai dezvoltat si mult mai diferit decat cel roman.

Andrici Liviu Daniel spunea...

Dupa parerea mea invatamantul portughez pune accent pe aptitudinile elevului si modul de a gandi,pregateste elevii pentru viata ca sa se poata descurca .Invatamantul romanesc elevii se "bat" pentru note bune si apre o concurenta care nu este totdeauna benefica .

Dobos Marius Iulian spunea...

Invatamantul portughez este mai dotat cu cele necesare si la ei nu se pune accentul pe faptul ca trebuie sa invete exagerat, ci practic , in schimb la invatamantul romanesc se pune accentul pe acest lucru.

Blanda Anton spunea...

Dupa parerea mea invatamantul portughez pune accent pe gandirea si aptitudinile elevului chiar si pe ceea ce stie, iar cel roman pune accent pe teorie.

Enea Claudia spunea...

Dupa parerea mea stilul de predare portughez este mult mai bine dezvoltat de cat cel romanesc.

Tancau Valentin spunea...

Dupa parereamea scolile din romania nu sunt organizate a sa cum trebuie scolile din romania pun mai mult accentul pe note dar scolile din alte tari pun accentul pe educarea si gandirea corecta a elevilor iar profesorii din alte tari sunt mai pregatiti de cat cei de la noi

Bisog Daniel spunea...

in acel articol a fost mentionat prin excelenta defectele invatamantului romanesc si pe aceea ce ar trebui facut pentru ai ajuta pe elevi sa invete mai bine sa aibe standarde mai inalte

Cazacu Florina spunea...

Prin acest articol am inteles ca exista o diferenta mare in stilul de predare si in comportamentul elevului intre cele 2 tari.Invatamantul din Romania nu o sa fie niciodata corect, pe cand in alte tari este.

Albert Madalina spunea...

Toate acestea dau dovata ca statul portughez pune mai mult accent pe invatamant, fata de cei din Romania.

Chicet Denisa Catalina spunea...

Din acest articol reiese ca avem o tara prea saraca pentru a ne putea compara cu ei.

andreea paulet spunea...

In opina mea consider ca acest articol arata diferenta dintre invatamantul Roman si cel Portughez,au un invatamant mult mai dezvoltat decat cel al romanilor,se vede prin metodele de predare si notare a elevilor,invatamantul Portughez pune accent pe gandire si aptitudinile elevului ,pe cand scoliile din Romania se pun accent pe note.

Damatar Lucia Brigitta spunea...

Elevii din Portugalia cunosc mult mai multe decat cei din Romania deoarece ei invata pentru ei insisi nu pentru ai face fericiti pe parinti sau sa creada ca sunt mai buni decat altii. Este bine sa inveti pentru tine nu pentru altii.

Birsa alexandra ana-maria spunea...

Dupa parerea mea acest articol scoate in evidenta structura scolii romanesti si calitatea acesteia in comparare cu sistemul invatamantului din alte tari (cum ar fi portugalia) unde elevii sunt invatati sa si aplice cunostintele nu doar sa toceasca pt note asa cum fac romanii chiar si eu (eleva in clasa anoua F) de aceea suntem asa de slab pregatiti in majoritatea domeniilor.

Constantin Amalia Alexandra spunea...

Parerea mea este ca invatamantul portughez are mai multe metode de predare decat cel roman.

Constantin Mariana spunea...

In articolul de mai sus ne sunt prezentate diferentele invatamantului .Invatamantul portughez pune accent pe ceea ce stie elevul iar invatamantul romanesc pe teorie.

Besleaga Madalina spunea...

Dupa parerea mea invatamantul romanesc este mai putin dezvoltat fata de invatamantul din Portugalia,in Romania se pune accent pe note pe cand in alte tari se pune accent pe ceea ce elevii stiu sa faca iar notele nu au importanta.Dar sa nu ne pierdem speranta ca intr-o zi va fi si in Romania la fel ca in alte tari

Constantin Amalia Alexandra spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Toma Benedicta spunea...

Dupa parerea mea,consider ca invatamantul din Romania este mai putin dotat decat in alte tari,si se pune accent mai mult pe note decat pe ceea ce stii,fapt care duce la o dezvoltare si o evoluare mai lenta.

Iacob Iulia Matilda spunea...

Consider ca invatamantul din Romania nu se compara si nici nu se va compara cu invatamantul portughez.Spun asta deoarece elevii din Romania merg la scoala cu scopul de a lua note mari..pe cand cei din Portugalia merg la scoala cu scopul de a invata pentru ei.

dumitru andrei spunea...

dupa parerea mea scolile din romania nu sunt nu sunt dotate corespunzator asa cum sunt dotate scoliile din portugalia si de aceea noi romanii suntem asa de slab pregatiti

Anonim spunea...

Dupa parerea mea scolile din alte tarii sunt mai bine organizate fata din cele din Romania.

petrisor emanuel spunea...

invatamintul din Romania este sarac facand raport cu cel al Portugaliei.Metodele de predare din Portugalia,notareasi ascultarea pun in lumina faptul ca elevii nu invata pentru note ci pentru ei.

bisog daniel spunea...

in acel articol a fost mentionat prin excelenta defectele invatamantului romanesc si pe aceea ce ar trebui facut pentru ai ajuta pe elevi sa invete mai bine sa aibe standarde mai inalte

Mai-Antal Carmen spunea...

Dupa parerea mea scolile din alte tarii sunt mai bine organizate fata din cele din Romania.Ei nu tin cont de note ci de ce stiu.La noi este tocmai invers.

Iuliana Pal spunea...

acest articol arata clar ca suntem diferiti de alte tari.elevi se gandesc doar la note punand accent doar pe acest lucru fara a se gandi la ceea ce inteleg sau la ceea ce stiu...imi pare rau ca scoala romana nu este ca cea portgheza insa sper ca vom fii si noi candva asemenea lor...

cosan andreea spunea...

Consider ca in Romania sistemul de invatamant pune accent mai mult pe teorie fata de cei din invatamantul portughez care pun un foarte mare accent si pe practica.

Iolanda spunea...

Consider ca schimburile de experienta sunt importante pentru o dezvoltare, o evolutie mai rapida a sistemului de invatamant.Acest drum spre Portugalia si activitatile pe care le-ati desfasurat acolo au demonstrat faptul ca se poate si mai bine, ca putem schimba ceva.

cosan andreea spunea...

Parerea mea este ca elevii din Portugalia au un bagaj de cunostinte mult mai bogat decat cei din Romania deoarece ivatamantul de acolo pune la baza practica ci nu teoria,pe cand invatamentul roman pune mai mult accent pe teorie.

Mădă spunea...

Dupa parerea mea, ar trebui sa urmam si noi un model asemanator cu cel portughez pentru ca la terminarea ciclului de invatamant elevul sa fie pregatit pentru a infrunta societatea.Din pacate mai avem multe de schimbat si nu prea exista vointa din comoditate, dar si lipsa de finantare.

NArcis spunea...

Romania este cu mult in urma,la multe aspecte,in comparatie cu alte tari

T.I.C. spunea...

Parerea mea este ca invatamantul portughez pune accent pe practica ci nu pe teorie,ceea ce este un lucru foarte bun...

mariana spunea...

In Romania ar trebui ca elevul sa fie evaluat pentru calitatile pe care le are, nu pentru capacitatile pe care nu le are. Elevul nu trebuie stresat de gandul ca el asta nu stie si asta nu poate s-o faca.

Chicet Lidia spunea...

in opinia mea, intre Portugalia si Romania exista multe diferente care influenteaza desfasurarea activitatii din invatamant.Cu totii stim ca Romania nu abordeaza cele mai potrivite metode de predare, invatare si evaluare, insa nimeni nu face nimic pentru a schimba acest lucru si de aceea trebuie sa reusim sa finalizam procesul invatarii noastre in aceste circumstante.

Gabriela spunea...

Dupa parerea mea,intre Portugalia si Romania sunt multe diferente de desfasurare a activitatilor din invatamant.Romania nu are cele mai bune metode de predare.

mariana spunea...

Dupa parerea mea stilul de predare din Portugalia este mult mai eficient.Acolo copiii nu invata pentru note ci pentru a sti.

cosan andreea spunea...

Elevilor portughezi li se expune tema, sunt informati unde gasesc date suplimentare si lasati sa caute, sa discute, sa analizeze, sa se documenteze dupa care trec la partea aplicativa lucrand pe principii de COLABORARE in echipa. Sunt astfel descoperite abilitati nebanuite si formate o multime de aptitudini si atitudini,personale, manageriale.In Romania trebuie sa se descurce de unul singur...

mada spunea...

Dupa parerea mea sistemul de invatamant din Portugalia este foarte eficient.Copii nu invata pentru note mari ci pentru a sti.

Ciornei Larisa spunea...

Din punctul meu de vedere invatamantul portughez este mult mai dezvoltat fata de cel romanesc deoarece se pune accent pe gandirea si aptitudinile elevilor pe cand in Romania se pune accent pe note.

Catalin spunea...

Sunt de parere ca elevii din Portugalia invata de placere deoarece sistemul le creeaza conditii optime si facile.

Badarau Laura spunea...

Dupa parerea mea astfel de experiente ar trebui efectuate mai des,deoarece astfel vom afla si noi mai multe lucruri despre elevii din alte tari.

POPA ANA-MARIA spunea...

Dupa parerea mea cred ca stilul de predare portughez pune accent foarte mult pe ceea ce trebuie sa invatam ca sa fim pregatiti pentru cerintele vietii si sa indeplinim mai multe roluri pe scena vietii...

Budaianu Ionela spunea...

Dupa parerea mea invatamantul portughez pune foarte mult accent pe gandire, aptitudinile elevilor, pe cand in Romania nu se pune accent pe calitatile elvului

Catalin Chicet spunea...

ar fi nemaipomenit daca am lua putin din fiecare ca sa ne facem si noi o tara mai buna! colaborarea este esentiala. chiar daca unii elevi nu au harul cunoasterii nu trebuie marginalizati.

Budaianu Ionela spunea...

Dupa parerea mea invatamantul portughez pune foarte mult accent pe gandirea si aptitudinile elevului. Pe cand in Romania invatamantul nu prea pune accent pe calitatile elevului!

Catalin Chicet spunea...

ar fi nemapomenit daca am lua putin din fiecare. unii elevi nu trebuie marginalizati.

Madalina spunea...

Invatamantul primar este mult mai bine dotat,ceea ce ii face pe elevi sa aleaga varianta de a invata nu a face alt ceva,consider ca si tehnicile de pradare in Portugalia sunt mai bune decat cele din romania

cosan andreea spunea...

In opinia mea,cred ca acest schimb de experiente este foarte important in dezvoltarea activitatilor si aptitudinirol copiilor!

Andreea Dobinda spunea...

Dupa parerea mea invatamantul porteghez este mai dezvoltat decat invatamantul romanesc...in Romania se pune accent pe note...iar In Portugalia pe aptitudini..

Anda Blejusca spunea...

dupa mine e mai eficient sistemul portughez chiar daca elevii romani invata mai mult si mai concentrat.....

Sorin Scintei spunea...

In opinia mea invatamantul roman este diferit de cel portughez.Romanii pun mai mult accent pe note in timp ce portughezii sunt interesati de acumularea cunostintelor si dezvoltarea gandirii.

Bortas Bianca-Tedi spunea...

Eu cred ca acest schimb de experiente este foarte imporatant in dezvoltarea aptitudinilor si activitatilor menegeriale.Astfel,se face diferenta dintre mediile de eduacatie prezente in Portugalia si in alte tari si se dezbate unele dintre cele mai importante subiecte:concurenta si gandirea elevilor despre ceea ce semnifica notele.In unele tari se pune accent pe practica penru ca elevul sa fie mai bine instruit atunci cand da fata in fata cu zidul vietii.

Adelina Antonela spunea...

invatamantul portughez, pune accent pe formarea personalitatii invatatului ,aceasta metoda de invatamant acorda libertatea elevului de a se exprima liber,pe cand in invatamantul roman se pune accent pe notarea elevului

Diana Todescu spunea...

invatamantul portughez difera de cel roman deoarece noi nu am fost obisnuiti cu modul de a colabora noi avem un mod de concurenta vrem ca toata lumea sa fie mai prejos de tine pe cand ar trebui sai calificam si pe cei din jur de aceeasi egalitate cu noi

Florina M. spunea...

spre deosebire de scoala romana, scoala portugheza este cu mult mai performanta.....elevii invata pentru cultura lor generala nu pentru a lua note mari cum se face in Romania de aceea nu exista concurenta intre elevi.

Patrascu Ionut spunea...

Pentru a ne reabilita ,ar trbui sa ne schimbam complet sistemul de invatatman ca sa putem macar sa-i ajungem pe cei straini

Gabriela Surugiu spunea...

Intradevar , poate invatamantul din alte tari ( in cazul acestei postari, Portugalia) este mult mai bine organizat si caracterizat insa si noi in Romania, avem un invatamant stabilit cat de cat. In cazul eonomiei suntem de criticat insa viitorul Romaniei se afla in miile de adolescenti , copii care vor termina o anumita treapta de studiu (facultate,universitate, colegiu ) si care "au invatat pentru nota " si au realizat mai tarziu faptul ca ai gresit tragand aceasta concluzie si vor transmite mai departe faptul ca "Daca ai carte, ai parte!". Sunt scoli care se mandresc cu elevii lor si elevi care se mandresc cu scolile lor. Deci concluzia mea este ca nu ar trebui sa fim comparati cu invatamantul din strainatate . Avem defectele noastre asa cum au si altii defectele lor , avem calitatile noastre cum poate sunt si atii mai buni in expunerea calitatilor lor . Suntem unicati!!!

Bortas Bianca-Tedi spunea...

Dupa parerea mea schimbul de experienta intre elevii romani si cei portughezi reprezinta un pas spre o dezvoltare armonioasa a invatamantului atat cel din Romania cat si in Portugalia. Ar fi indicat sa se faca mai multe activitati de acest gen pentru ca elevii sa stie sa comunice si sa se afirme mai bine. Invatamantul romanesc ar trebui sa fie mai bine sponsorizat pentru a fi dodat cu instrumentele necesare elevilo, astfel ei ar avea rezultate pe masura asteptarilor cadrelor didactice. mi-ar placea sa se faca in fiecare an acest gen de activitate extrascolara cu toate clasele din candrul invatamantului.

ganeanu stefan spunea...

Dupa parerea mea invatamantul portughez este unul bine dezvoltat.Este un invatamant cu o educatie constienta,organizata si sistematica dar care nu pune accent pe note.In acest sistem educational se pune accent pe capacitatea de gandire a elevului.Intre invatamantul romanesc si cel portughez este o mare diferenta.

Diana Todescu spunea...

Invatamantul portughez difera de cel romanesc deoarece noi nu am fost obisnuiti sa lucram in mod colaborativ ci concuram intre noi .

ganeanu stefan spunea...

Dupa parerea mea invatamantul portughez este unul bine dezvoltat.Este un invatamant cu o educatie constienta,organizata si sistematica dar care nu pune accent pe note.In acest sistem educational se pune accent pe capacitatea de gandire a elevului.Intre invatamantul romanesc si cel portughez este o mare diferenta.

Miruna Chirila spunea...

Invatamantul portughez difera radical de cel romanesc. Noi, romanii, nu prea aplicam activitatile care au la baza colaborarea si interactiunea intre elevi. Prin urmare, invatamantul romanesc decade in viziunea tarilor europene.

Miruna Chirila spunea...

Invatamantul portughez difera radical de cel romanesc. Noi, romanii, nu prea aplicam activitatile care au la baza colaborarea si interactiunea intre elevi. Prin urmare, invatamantul romanesc decade in viziunea tarilor europene.

Fotea Elena Madalina spunea...

Este adevarat ca in strainatate scolile poate sunt mai bine dotate iar elevii merg la scoala din placere nu din obligatie, si vin cu dorinta de a invata lucruri noi, de a acumula cat mai multe cunostinte nu pentru a vana notele. Este bine sa mergem in astfel de vizite in alte scoli pentru a observa stilul altora de a invata , nu trebuie sa judeacam nici invatamantul romanesc chiar de nu este la fel de bine organizat. Cu timpul sper ca vom ajunge si noi in rand cu ceilalti si ne vom afla in laudele altor tari.

Patrascu Adriana spunea...

Parerea mea este ca Romania este cu mult in urma fata de alte tari( in situatia aceasta: Portugalia) la invatatura,in Portugalia se bazeaza pe practica nu pe teoretic ca in tara noastra.

Catiru Georgiana spunea...

Dupa parerea mea , schimbul de experienta intre elevii romani si cei portughezi reprezinta un pas spre dezvoltarea armonioasa a invatamantului atat din Romania cat si din Portugalia. Ar fi indicat sa se faca mai multe activitati de acest gen pentru ca elevii sa invete sa comunice mult mai usor . In romania invatamantu ar fi necesar sa fie mult mai sponsorizat pentru a se face mai des activitati extrascolare . Mi-ar placea ca in scolile din Romania s-a pune accent si pe talentul elevilor si s-ar dezvolta cu ajutorul cadrelor didactice. Sper sa se dezvolte invatamantul si toate clasele sa faca aceste activitati macar o data pe an!

tesoi georgiana spunea...

sunt multe diferente intre cele doua tari...una dintre ele este diferenta intre modul de a pune notele.....in romania notele spun totul despre un elev dar in portugalia nu notele conteaza ci capacitatea de a gandi....dupa parerea mea ar trebui ca si in romania sa se puna accent tot pe cunostinte nu pe note

Patrascu Adriana spunea...

Consider ca invatamantul din alte tari (aici:Portugalia) este mult mai dezvoltat decat in Romania. Stilul de predare portughez are ca scop pregatirea al elevilor in viata cotidiana.

sandu ramona cristina spunea...

Dupa parerea mea invatamantul portughez ar trebui urmat de romanii..In Portugalia sistemul de invatamant este unul comlex..profesorii sunt calificati,bine pregatiti pe cand in Romania profesorii sunt pusi in invatamant la intamplare.PORTUGHEZII nu pun accent pe note ci pe ce stiu..nu se fac discriminari cum se fac in Romania..sincer as vrea si eu sa invat intr o scoala ca a celor din Portugalia,pentru ca acolo nu se invata mecanic cum se invata in Romania

tesoi georgiana spunea...

sunt multe diferente intre cele doua tari...una dintre ele este diferenta intre modul de a pune notele.....in romania notele spun totul despre un elev dar in portugalia nu notele conteaza ci capacitatea de a gandi....dupa parerea mea ar trebui ca si in romania sa se puna accent tot pe cunostinte nu pe note

gep spunea...

Incantata de intalnirea cu.. informatiile furnizate de dumneavoastra. Uneori.."bantui" timp indelungat pentru a gasi o anumita informatie. Foarte multe informatii pe care le cautam le-am gasit urmarind..trimiterile d-voastra.
Multumesc!

Unknown spunea...

In opinia mea, sistemul de invatamant portughez e unul de viitor, un sistem in care elevii sunt condusi spre un loc de munca sigur, insa in Romania, lucrurile sunt diferite, copiii mergand la scoala din obligatie, nu de placere, invatand teorie, nu practica!

Unknown spunea...

Dupa parerea mea , schimbul de experienta intre elevii romani si cei portughezi reprezinta un pas spre dezvoltarea armonioasa a invatamantului atat din Romania cat si din Portugalia.Consider ca invatamantul portughez pune accent pe gandirea si aptitudinile elevului chiar si pe ceea ce stie , pe cand in scolile din Romania se pune accentul pe note si nu pe aptitudini.

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Urlete din adâncuri spunea...

Dupa parerea mea stilul de predare portughez este mult mai dezvoltat decat stilul de predare romanesc.Consider ca schimburile de experienta sunt importante pentru o dezvoltare, o evolutie mai rapida a sistemului de invatamant.

Unknown spunea...

Consider ca schimbul de experienta dintre elevii romani si elevii portughezi ajuta la dezvoltarea culturala a fiecarui popor, date fiind cunostintele acumulate in cadrul acestor proiecte.

Anonim spunea...

Portugalia și România sunt două țări cu strategii radical diferite. Având în vedere faptul că țara noastră natală trăiește într-o continuă practică de subzistență, nu putem spune același lucru despre Portugalia.
În această țară pretențiile sunt altele, însă de multe ori, noi elevii români, deținem mult mai multe informații în diferite domenii. Acest fapt îl putem observa printr-o simplă comparație cu vecinii noștri din vest. Învățământul în Portugalia se bazează în primă instanță pe specializarea într-un anumit domeniu, mai apoi elevul este obișnuit cu olimpiadele și concursurile foarte grele. În România lucrurile se întâmplă total diferit și asta este foarte bine. Profesorii români pun accent foarte mult pe dezvoltarea personală a elevului, nu pe crearea unor „ roboți ” de memorare a informațiilor.
Astfel, noi românii suntem mult mai pragmatici, mult mai pregătiți pentru viață, față de elevii portughezi.
În concluzie, chiar dacă în Portugalia, echipamentele și dotările sunt mari, dezvoltarea elevilor nu este în prim plan. De aceea, România are de câștigat mult în acest sens.

Unknown spunea...

Eu cred ca ,prin acest proiect, ati avut ocazia de a vedea locuri noi si in acelasi timp de acunoaste alte persoane.Parerea mea in legatura cu invatamantul din Portugalia este ca difera putin de cel din Romania.Dar prin intermediul proiectului putem sa facem schimb de pareri si de idei,unele bune decat altele.Invatamantul portughez pune accent pe gandire iar cel din scolile romane pune accent pe nume iar aptitudinile sunt neglijate.

Unknown spunea...

Începand cu scoala romaneasca, putem observa diferente majore, este evidenta lipsa si dotarea scolilor romanesti in contrast cu scolile di Portugalia. În Romania eleviilor li se aplica multa teoria , un bagaj de cunostiinte ,pe care mai apoi sa il valorificam.In schimb in scolile din Portugalia este mai importanta invatarea practica , care cred eu ca si la noi lipseste cu desavarsire ...

Unknown spunea...

Eu consider ca ,prin acest proiect, ati avut ocazia de a vedea locuri noi si in acelasi timp de acunoaste alte persoane, din alte medii sociale! Dupa parerea mea, diferenta dintre aceste 2 tari si , in special, diferenta dintre cele 2 sisteme de invatamant, deesigur ca este una majora. Prin ceea ce ne-ati descris aici, este clar ca cei din invatamantul educatiei din Portugalia este implicat, real si cu un scop bine structurat, in asa fel incat , TOTI elevii sa dispuna de acest lucru, de aceasta necesitate esentiala si primara pentru dezvoltarea atat individuala, cat si pentru cea culturala, sociala. Pe cand lucrurile din Romania par a fi ramase in Țacelasi timp si spatiuȚ din anii trecuti...

andreea spunea...

Dupa parerea mea, ar trebui sa urmam si noi un model asemanator cu cel portughez pentru ca la terminarea ciclului de invatamant elevul sa fie pregatit pentru a infrunta societatea.Din pacate mai avem multe de schimbat si nu prea exista vointa din comoditate, dar si lipsa de finantare.Consider ca in Romania sistemul de invatamant pune accent mai mult pe teorie fata de cei din invatamantul portughez care pun un foarte mare accent si pe practica.

Unknown spunea...

Consider ca invatamantul romanesc se afla in inferioritate fata de cel portughez ,deoarece se pune prea mult accentul pe cantitatea de informatie detinuta decat utilizarea a ceea ce stim.Ce diferenta exista intre a sti si a nu folosi si a nu sti?Privind dintr-un alt unghi problema nu este doar invatamantul romanesc ci si modul de gandire specific romanesc bazat pe egoism,fiecare vrea pentru el si ce este mai bun,comparativ cu modul de gandire a tarilor vestice care au realizat ca o problema poate fi solutionata mult mai bine prin colaborare si spirit de echipa.Cu toate acestea nu putem spune ca sistemul de invatam romanesc are doar parti rele,drept dovada ne putem mandri cu prestigiul adus de elevii si studentii romani in lume.

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Unknown spunea...

Din punctul meu de vedere aceasta metoda de predare are ca scop pregatirea elevilor pentru viata ,fapt care demonstreaza ca portughezii stiu sa aprecieze valorile si calitatile intelectuale ale elevilor.

Unknown spunea...

După părerea mea învățământul portughez pune accent pe aptitudinile elevului și modul de a gândi,pregăteste elevii pentru viața ca să se poata descurca . În învățământul romanesc elevii se "bat" pentru note bune și apare o concurenta care nu este totdeauna benefica,stricând prietenia dintre colegi.

Unknown spunea...

Consider ca stilul de predare in Romania este unul care nu este foarte potrivit pentru elevi,deoarece majoritatea pun accentul pe notele si comportamentul elevului,iar in Portugalia pe cunostintele elevuluiin În Romania, invatamantul pune accent pe teorie si nu pe ceea ce stie si ce poate face un elev.

Unknown spunea...

Invatamantul portughez este mai dotat cu cele necesare si la ei nu se pune accentul pe faptul ca trebuie sa invete exagerat, ci practic , in schimb la invatamantul romanesc se pune accentul pe acest lucru.

Unknown spunea...

consider că în Portugalia sunt mai multe posibilități decât în România,dar totuși problemele financiare nu sunt o scuză ale României.Condițiile în care învață cei din Portugalia sunt minunate,dar și elevii de acolo sunt conștienți de ceea ce au,dar și prețuiesc tot ce au.Faptul că elevii de acolo nu pun preț pe note ci pe ce învață,este foarte bine.

Unknown spunea...

Sunt de părere că învățământul românesc pune accent pe note decât pe cea ce știe elevul pe când învățământul portughez pune accent pe viitorul elevilor.

Unknown spunea...

DUPA parerea mea scolile portugeze sunt mai bune deoarece ei pun accent pe ceea ce stiu elevii nu pe ceea ce au in caiete.

Unknown spunea...

Eu Partac Denisa, consider ca elev că învățământul Portughez este mai dezvoltat decât cel Românesc, datorită faptului că elevii din Portugalia sunt mult mai silitori și sunt mai interesați să afle lucruri noi decât cei din România!

Unknown spunea...

Problema cea mai grava a sistemului de invatamant romanesc este aceea ca profesorii nu predeau cu interes, ci cu dezinteres ceea ce conduce la destabilizarea intregului proces de invatare a unui elev, pe cand in Portugalia, profesorii ii ajuta chiar si moral pe elevi, ceea ce ii stimuleaza mult sa invete.

Blăjuță Mihaela-Iuliana spunea...

Consider ca invatamantul din Romania este intr-o continua involutie. Profesorii romani predau cu dezinteres, nepasandu-le de capacitatile si aptitudinile elevilor sai . Dansii nu se implica serios in educarea copiilor si in construirea unui viitor propice si favorabil lor. Acest lucru probabil,se intampla datorita salariilor mici , care ii fac pe profesori sa isi piarda din putere si entuziasm si atunci ei predau cu dezinteres. , cred.

Unknown spunea...

in invatamantul romanesc se pune accent mai mult pe teorie decat pe practica ceea ce nu este bine deoarece elevul nu va sti sa aplice ceea ce a invatat

Unknown spunea...

invatamintul romanesc este mai putin dezvoltat decat cel portughez deoarece acesta se bazeaza pe teorie si nu pe practica si exercitiul elevului

Unknown spunea...

Consider că sistemul de învățământ românesc se bazează în special pe teorie și concurență pe când cel portughez pe aptitudinile si gândirea elevilor.

Unknown spunea...

Parerea mea este ca invatamantul din Portugalia difera de cel din Romania deoarece in scolile romane se pune accent pe teorie si ceea ce conteaza sunt doar notele, in schimb invatamantul portughez pune accent pe gandirea si aptitudinile elevilor.

Anonim spunea...

Diferența dintre sistemul educațional român și cel portughez e una uriașă.Prin elementele prezentate se observă acea amprentă occidentală care surclasează complet învățământul românesc.Faptul că profesorii portughezi folosesc un registru virtual în care se țin evidențele dezvoltării intelectuale ale elevilor, că îi stimulează prin colaborare și nu concurență și că pun baza pe formare, nu pe informare, îi fac pe elevii portughezi să își dorească să devină și ei profesori, având parte de salarii decente și condiții de muncă de invidiat.La rândul meu și eu aș prefera să fiu format și nu informat, să învăț prin colaborare , nu prin concurență și să am parte de un sistem educațional dotat, nu unul asistat.

Cobzariu Ana-Maria spunea...

După părerea mea învățământul portughez este mult mai dezvoltat ca cel românesc deoarece portughezii pun accent pe talent ci nu pe capacitatea de a învăța!

Ana Grădinaru spunea...

Eu cred că în Romania elevii învață teorie mult prea multă fără să aplice ceea ce au învățat pentru elevi sunt mai importante notele pe care le au în catalog pe cand cei din Portugalia pun accent pe ceea ce știu să facă și să aplice . În învățământul Român foarte importantă este competiția , în special pentru licee dacă ai participat la multe concursuri și ai și câștigat ai șanse mai mari să intri la un liceu bun , pe când în Portugalia important este lucrul în echipă si dezvoltarea abilitaților de socializare . Un mare dezavantaj al învățământului Românesc este faptul că marea majoritate a școlilor nu dispun de materialele necesare pentru a susține orele așa cum ar trebui , în mediul rural școlile ducând lipsă de tehnologie . În Portugalia elevii au condițiile necesare pentru a putea face diferite experimente și proiecte .
Eu cred că va mai dura ceva timp până să ajungem în rând cu școlile din străinătate .

Andreea Tiba spunea...

După părerea mea Învățământul Portughez este mult mai dezvoltat decât cel Românesc deoarece în România elevii învață mult prea multă teorie fară s-o aplice punând accent mai mult pe notele mari din catalog pe care doresc să le obțină pe lângă elevii din Portugalia care pun accentul pe ceea ce au învățat și stiu să aplice. În învățamântul Român este pus accentul doar pe competiție , toți vor să demonstreze că sunt mai buni decât ceilalți pe lângă Învățământul Portughez care pune accentul pe cooperare, pe luncrul în echipă și dezvoltarea abilităților de socializare . Un alt mare dezavantaj este că Învățământul Românesc duce o mare lipsă de materiale folositoare în desfășurarea orelor de curs și mai ales a practicii, acest dezavantaj observându-se foarte mult în mediu rural. În Portugalia elevii au toate materialele folositoare pentru diverse proiecte și experimente .
Cred că va mai dura mult timp până când vom ajunge în răndul celorlalți și mai presus de toate nu vor mai exista diferențe

Unknown spunea...

Școlile portugheze pun mai mult accent pe ceea ce înțeleg elevii și nu pe ceea ce au în caiet!Școlile sunt dotate cu materiale potrivite și profesori ce știu cum sa-și facă treaba bine!Acest lucru poate determina plăcerea elevilor de a merge la școala și de a vrea sa învețe!Însă în romania învățământul nu pune accent pe calitățile elevului și talentul elevului.

Unknown spunea...

Dupa parerea mea invatamantul romanesc este mai putin dezvoltat fata de invatamantul din Portugalia,in Romania se pune accent pe note pe cand in alte tari se pune accent pe ceea ce elevii stiu sa faca iar notele nu au importanta.Dar sa nu ne pierdem speranta ca intr-o zi va fi si in Romania la fel ca in alte tari.In romania invatamantul nu pune accent pe calitatile elevului si talentul elevului.Toate scolile din romania nu sunt asa bine organizate ca in alte tari. (Dupa parerea mea).Dupa parerea mea,intre Portugalia si Romania sunt multe diferente de desfasurare a activitatilor din invatamant.Romania nu are cele mai bune metode de predare.

Unknown spunea...

Consider că învățământul românesc nici nu se apropie de standardele învățământului portughez deoarece nu am avem școli dotate ,iar dacă una se întâmplă să aibă o parte din echipament va fi o școală din zona urbană ,astfel creeându-se un dezechilirbu intre rural și urban.Un alt argument care arată diferența dintre cele doua sisteme de învațământ este modul in care elevi participa si colaboreaza la ore ,la noi promovându-se învățatul teoriei mecanic si lipsa aproape toatala de interes a elevului pentru oră.Nu doar că sunt două sisteme de învățământ care au metode diferite,dar noi nici macar nu incercam sa schimbam ceva.În concluzie nu se va schimba ceva prea de curand în sistemul nostru de învatamant.

Irina-Alexandra Tudosă spunea...

În opinia mea,învățământul românesc este slab dezvoltat față de învățământul portughez,deoarece școlile din România nu sunt suficient de dotate ,astfel încât să ofere condițiile necesare pentru un elev . În România predarea este mecanică,elevii neparticipând la ore ,pe când în învățamântul portughez,învățarea și predarea se bazează pe colaborarea între elevi și profesor.Față de învățământul românesc,cel portughez este dotat,asigurând condiții optime pentru ca elevul să invețe.Drept concluzie,învățământul românesc este slab organizat față de cel portughez.Învățământul românesc trebuie să permită o schimbare în folosul ei.

Ciornei Gabriela spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Unknown spunea...

După părerea mea, învățământul portughez îți oferă oportunitatea de a-ți forma o cariera într-un anumit domenoiu. Pe când învățământul românesc este bazat in totalitate doar pe teorie și mai puțin pe practică, ceea ce își oferă oportunitatea de a acumula mai multe cunoștințe în domenii multiple. Școala românească deși nu are foarte multă aparatură, precum cea portugheză, te ajută să-ți formezi anumite deprinderi care te vor ajuta in alegerea carierei potivite. În concluzie, noi elevii români suntem norocoși ca avem un astfel de sistem de învățământ.

Ciornei Gabriela spunea...

În opinia mea, învățământul portughez pune mai mult accentul pe ceea ce știe individul, nu ce note are, punând în practică, în România fiind opusul. În învățământul român este pus accentul pe competiție, pe când în Portugalia se pune accentul pe cooperare. Un dezavantaj foarte mare este ca in România școlile duc o mare lipsa de materiale didactice. În Portugalia având totul necesar pentru a parcurge o ora așa cum trebuie.
În concluzie nu se va schimba ceva prea curând în sistemul de învățământ dacă părinții nu vor cere mai mult, și mai ales oamenii care locuiesc in această țară.

Unknown spunea...

Portugalia și România sunt două țări cu strategii radical diferite.Eu cred că în Romania elevii învață mai multă teorie fără să aplice ceea ce au învățat. Pentru elevi sunt mai importante notele pe care le au în catalog pe cand elevii din Portugalia pun accent pe ceea ce știu să facă și să aplice . Parerea mea este ca invatamantul din Portugalia difera de cel din Romania deoarece in scolile romane se pune accent pe teorie si ceea ce conteaza sunt doar notele, in schimb invatamantul portughez pune accent pe gandirea si aptitudinile elevilor.

PalimariuSabina spunea...

Consider ca in scolile din Romania nu exista atat de multe materiale didactice care sa ne ajute sa punem in practica cunostiintele noastre,in schimb in Portugalia sunt.De aceea,in Romania elevii nu stiu sa aplice cunostiintele pe care le au si in Portugalia elevii au si cunostinte si posibilitate de a pune in practica.

Unknown spunea...

Sistemul de invatamant portughez e unul de viitor, un sistem in care elevii sunt condusi spre un loc de munca sigur, insa in Romania, lucrurile sunt diferite, copiii mergand la scoala din obligatie, nu de placere, invatand teorie, nu practica. In scolile din Romania nu exista atat de multe materiale didactice care sa ne ajute sa punem in practica cunostiintele noastre. Elevii din Portugalia pun accent pe ceea ce știu să facă și să aplice.

Unknown spunea...

Învățământul din România pune accent pe cantitatea informației nu pe nevoia fiecaruia dintre elevi. Toată lumea trebuie să învețe același lucru pentru că trebuie nu pentru că elevul ar avea inclinații spre acel domeniu. Orele la care un elev ar trebui sa participe sunt cele care îl ajută in domeniul in care dorește să muncească. Cred că din acest motiv unii oameni nu stiu ce să facă în domeniul în care muncesc.

Unknown spunea...

Consider că școlile din România sunt diferite de cele din Portugalia prin faptul că în Portugalia se pune accent pe practică și pe ceea ce știu defapt elevii,dar la noi se pune accent pe teorie și de vânarea de note.Elevii din Portugalia au materiale pe care să lucreze,dar nu cred ca acest lucru contează așa de mult ca ceea ce învață elevii defapt.

Unknown spunea...

Consider că România și Portugalia sunt țări cu o gândire total diferită. Modul în care este percepută educația și metoda de a o transmite și de a o insufla elevului în Portugalia este cu mult deasupra noastră deoarece e într-un mod mul mai plăcut și mult mai ușor acceptată de elev. Da! Competiția e bună, dar nu e benefică în toate cazurile. În școală competiția între elevi și notele obținute nu are ce căuta, după părerea mea. Din școală copilul trebuie să plece format și ca om, nu doar cu un anumit bagaj de cunoștințe, iar competiția din școlile din România nu contribuie la o creștere frumoasă și armonioasă a copilului. Nu întotdeauna notele reflectă toate cunoștințele tale. Consider că în primul rând elevul trebuie să învețe să fie om, nu doar să dețină cele mai mari note și să caute mijloacele de a fi cel mai înalt. În final, cu tristețe spun că România ar trebui să privească și în jurul ei și să înbrățișeze schimbări,pentru că unele schimbări pot aduce mult bine, și e păcat pentru că viitorul nostru depinde de copii și de modul în care sunt ei educați.

Toni spunea...

În opinia România cere mult prea mult de la copii ca aceştia să fie foarte competitivi exagerând, pe când în Portugalia nu doar că au dotări dar ei au un scop la fiecare activitate: să lucreze în grup. Din acest articol ceea ce ma impresionat la învăţământul din Portugalia este faptul că profesorii aplică cunoştinţe nu doar teoretice ci unele lucruri esenţiale participării în societate.
Nu CANTITATEA ci CALITATEA de cunoştinţe conează deoarece aşa se poate stimula activităţile în grup.
Faptul că învăţământul din Portugalia lucreaza cu activităti în grup asta îi va stimula lucrul în societate.

Larisa Ciobotariu spunea...

În opinia mea învățământul portughez este total diferit de învățământul românesc deoarece copiii portughezi se bazează pe activitățile și cunoștințele care le folosesc cu adevărat în viața de zi cu zi. Ei sunt puși sa experimenteze, sa execute o parte practica sau o vizită de consolidare a cunoștințelor. Elevii români pun accent pe note și se află tot timpul într-o competiție.De asemenea ei învață mult dar fără folos.Elevii portughezi nu pun accent pe note ci pe activități utile în viață.
În concluzie învățământul portughez este mai bine structurat decât învățământul romănesc.

Chiriţa spunea...

Consider ca stilul de predare in Romania este unul care nu este foarte potrivit pentru elevi,deoarece majoritatea pun accentul pe notele si comportamentul elevului,iar in Portugalia pe cunostintele elevuluiin În Romania, invatamantul pune accent pe teorie si nu pe ceea ce stie si ce poate face un elev.

Anonim spunea...

După părerea mea,acest articol este util și interesant,dar cu toate acestea trebuie să recunosc că învățământul portughez este cu mult mai dezvoltat decât cel românesc.

Unknown spunea...

Sunt multe diferențe între învățământul nostru și cel portughez,iar dumneavoastră le-ați evidențiat pe cele mai importante.

Anonim spunea...

Consider ca articolul acesta este foarte important, iar stilul de predare in Romania este inferior stilului de predare in Portugalia.

Emanuela Vițel spunea...

După părerea mea,acest articol este util și interesant,dar cu toate acestea trebuie să recunosc că învățământul portughez este cu mult mai dezvoltat decât cel românesc.

Ionela Marin spunea...

Dupa parerea mea, aceat articol este foarte interesant deoarece ne ajuta sa intelegem cum functioneaza sistemul educational in Romania dar si in alte tari.
Este si normal ca in alte tari sistemul educational sa difere.De exemplu, in Portugalia invatamantul se bazeaza pe practica,practica care il va ajuta pe orice elev in viitor.In schimb invatamantul romanesc se bazeaza pe teorie dar toata aceasta teoria se uita in timp.
Trebuie sa remarcam ca invatamantul portughez este mai dezvoltat si pregateste mai bine elevii pentru viitor. Dar si invatamatul romanesc are o mare importanta deoarece daca nu stii teorie nu stii nici sa practici.

Unknown spunea...

Din punctul meu de vedere, fiecare sistem de învățământ este diferit de la o țară la alta (Portugalia și România, în acest caz), dar fiecare are beneficiile sale.
Sunt de acord cu faptul că în școlile din România se pune un accent prea mare pe cantitatea informației și nu neapărat pe calitatea acesteia, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să excludem teoria și să o înlocuim cu practica. Trebuie doar să învățăm să gestionăm mai bine capacitatea de învățare a copiilor și să o exploatăm în favoarea lor.
Desigur, acest lucru poate fi realizat doar printr-o organizare mai bună și mai practică a sistemului de învățământ Român.

Vasilache Bianca spunea...

Sistemul de invatamant din Romania este foarte diferit de cel din Portugalia.La noi in tara scoala se bazeaza mai mult pe informatii care de cele mai multe ori nu ne vor ajuta pe viitor. In foarte putine scoli din mediul rural sau urban exista sistem informatic,in timp ce in Portugalia fiecare CLASA este dotata cu un calculator si un videopriector.Desigur ca Portugalia este o tara mult mai dezvoltata decat Romania,dar asta nu ne impiedica sa ne schimbam modul de predare.

Pantalon Oana-Beatrice spunea...

Din punctul meu de vedere, învățământul portughez este mult mai dezvoltat decât cel românesc.
Învățământul Portughez pune accent pe aptitudinile elevului iar cel din România pune accent pe note.Această metodă de predare,cea portugheză,are ca scop pregătirea elevilor pentru viață ,fapt care demonstrează că portughezii știu să aprecieze adevăratele valori ale elevilor.

Trofin Isidora spunea...

Consider ca sistemul de invatamant portughez este foarte diferit de al nostru. Ei sunt mai avantajati decat noi deoarece sunt mai dotati.Noi, pe langa faptul ca nu suntem dotati cum trebiue,primim prea multe teme si nu avem timp si de relaxare si mereu suntem stresati.
In concluzie, sistemul de invatamant portughez este mult mai dotat si complex si ofera avantaje elevilor ce studiaza acolo

Ionut Achitei spunea...

După părerea mea Învățământul Portughez este mult mai dezvoltat decât cel Românesc deoarece în România elevii învață mult prea multă teorie fară s-o aplice punând accent mai mult pe notele mari din catalog pe care doresc să le obțină pe lângă elevii din Portugalia care pun accentul pe ceea ce au învățat și stiu să aplice. În învățamântul Român este pus accentul doar pe competiție , toți vor să demonstreze că sunt mai buni decât ceilalți pe lângă Învățământul Portughez care pune accentul pe cooperare, pe luncrul în echipă și dezvoltarea abilităților de socializare . Un alt mare dezavantaj este că Învățământul Românesc duce o mare lipsă de materiale folositoare în desfășurarea orelor de curs și mai ales a practicii, acest dezavantaj observându-se foarte mult în mediu rural. În Portugalia elevii au toate materialele folositoare pentru diverse proiecte și experimente .
Cred că va mai dura mult timp până când vom ajunge în răndul celorlalți și mai presus de toate nu vor mai exista diferențe

corneliadonose@gmail.com spunea...

Sunt de părere că acest articol structurează și evidențiază diferențele dintre modurile de gândire și sistemele de învățământ. Gândindu-se mai bine la nevoile elevilor,aceștia putând să înteleagă mai ușor mesajul transmis de profesor.M-ași bucura foarte tare să am ocazia de a preda în acest sistem de învățământ.

Ciobanu Maria spunea...

In opinia mea , invățămantul din portugalia pregatește elevii pentru viitor , ceea ce este foarte important , iese in evidenta faptul ca in Portugalia se pune mai mult accentul pe practica , pe cand in Romania teoria este la bază.
Este adevarat ca teoria este importanta , dar si practica , deoarece , practicand , suntem mult mai bine pregatiti intr-un anumit domeniu , pe care il alegem.

Maxim Ioana spunea...

Într-adevăr sistemul de învățământ portughez este total diferit de cel român. Elevii din România sunt stresați din cauza temelor în exces, ei nemaiavând timp pentru relaxarea creierului. Ei privesc școala ca pe o închisoare, de aceea unii elevi ajung să intre în depresie din cauză că nu au timp să își facă toate temele prezentate de profesori.
Majoritatea părinților preferă să își ducă copii în alte țări să își continuie studiile, deoarece condițiile din România nu sunt acceptabile.
Mi se pare că sistemul de învățământ portughez are multe beneficii deoarece elevul nu se simte stresat, nu se duce cu inima în dinți la școală, de frica neefectuării temelor.
Părerea mea este că sistemul de învățământ portughez este PERFECT pentru un viitor bogat.

Unknown spunea...

Consider că învățământul românesc nici nu se apropie de standardele învățământului portughez deoarece nu am avem școli dotate ,iar dacă una se întâmplă să aibă o parte din echipament va fi o școală din zona urbană ,astfel creeându-se un dezechilirbu intre rural și urban.
Elevii români pun accent pe note și se află tot timpul într-o competiție.De asemenea ei învață mult dar fără folos.Elevii portughezi nu pun accent pe note ci pe activități utile în viață.

Campionatul Mondial de Esports IAȘI 2023 spunea...

O platformă Moodle oferă un mediu constructivist, interactiv şi integrat, centrat pe învăţare şi în acest context al învăţării vor fi evidenţiate în continuare avantajele care se remarcă din punctul de vedere al profesorului, dar şi din cel al elevului, cu precizarea că nu se va detalia modul de administrare al unei platforme Moodle, deoarece cele ce urmează se focalizează pe aspectele privitoare la platforma Moodle din perspectiva utilizatorilor, profesori şi/sau elevi.

Unknown spunea...

Consider că învățământul românesc nici nu se apropie de standardele învățământului portughez deoarece nu am avem școli dotate ,iar dacă una se întâmplă să aibă o parte din echipament va fi o școală din zona urbană ,astfel creeându-se un dezechilirbu intre rural și urban.
Elevii români pun accent pe note și se află tot timpul într-o competiție.De asemenea ei învață mult dar fără folos.Elevii portughezi nu pun accent pe note ci pe activități utile în viață.

loredana.oprea01@gmail.ro spunea...

Din articolul anterior reiese o comparație intre instituția portugheză și cea română!În Portugalia,școlile sunt dotate cu cele mai performante aparate,ce ajută la susținerea lecțiilor.Elevii de acolo,înțeleg mai bine ceea ce predă profesorul.Pentru ei nu contează niciodată notele,și îi interesează ceea ce știu!
În România,școlile nu sunt dotate destul de bine,iar elevii au de pierdut din această cauză!

Nechifor Elena-Teodora spunea...

Fiecare sistem de invatamant difera de la o tara la alta,insa bineinteles ca in unele tari sunt mai dezvoltate si mai favorabile.Consider ca in Romania sistemul nu este destul de dotat fiindca nu sunt destule fonduri,iar conducatorii acestui sistem,inclusiv a tarii ar trebui sa i-a masuri pentru a-l imbunatati.Acest articol este interesant si ar fi bine sa fie citit si de cei care coordoneaza intregul sistem de invatamant.

Tucaliuc Petronela spunea...

Parerea mea este ca orice elev care este interesat sa invete o face oriunde s-ar afla si in conformitate cu cerintele care sunt impuse.De aceea,va aduc la cunostiinta ca si marii scriitori care au invatat in astfel de scoli sau chiar si mai putin dotate aduc o mare mandrie acestei tari.Unii chiar au mers in alte tari pentru studii si tot s-au intors in tara lor natala si de care sunt legati sufleteste unde au venit cu ganduri de a putea schimba ceva in invatamantul romanesc.

Unknown spunea...

In textul prezentat este prezentat cat de dotate sunt scolile din Portugalia, cum ei nu primesc note ca noi ci sunt evaluati in adevarata lor valoarea.Acestia invata descoperind nu ca noi tocind 5 zile pe saptamana timp de 12 sau mai mult.Fiecare clasa este dodata corespunzatoare unui mediu placut de invatare.Este strigator la cer ca la noi in Romania nu toti copiii merg la scoala, viata interzicandu-le sa se duca la scoala,un exemplu poate fi:Un copil de la tara sau chiar de la oras care parintii nu-i pot oferi banii pentru manuale,acestea fiind normal,gratuite.
Desigur, toate aceste lipsuri si nevoii pot disparea doar daca statul Roman ii va pasa de noi,de educatia noastra!!

Mai Anastasia-Maria spunea...

În opinia mea,,prin acest proiect,elevii au avut ocazia de a vedea locuri noi si in acelasi timp de a cunoaste alte persoane.
Parerea mea in legatura cu invatamantul din Portugalia este ca difera putin de cel din Romania. Invatamantul portughez pune accent pe gandire iar cel din scolile romane pune accent pe nume iar aptitudinile sunt neglijate.Dar prin intermediul proiectului putem sa facem schimb de pareri si de idei,unele bune decat altele. Profesorii ar trebui să gestioneze mai în amănunt capacitatea de învățare a copiilor și totodată clasele să se formeze dintr-un număr mai scăzut de elevi pentru a se putea deprinde mai ușor capacitatea de învățare și înțelegere!

Anonim spunea...

Dupa parerea mea acest articol scoate in evidenta structura scolii romanesti si calitatea acesteia in comparare cu sistemul invatamantului din alte tari (cum ar fi portugalia) unde elevii sunt invatati sa si aplice cunostintele nu doar sa toceasca pentru note asa cum fac romanii.

Claudia Fieraru spunea...

Consider ca sistemul de invatamant portughez este foarte diferit de al nostru. Ei sunt mai avantajati decat noi deoarece sunt mai dotati.Noi, pe langa faptul ca nu suntem dotati cum trebiue,primim prea multe teme si nu avem timp si de relaxare si mereu suntem stresati.
In concluzie, sistemul de invatamant portughez este mult mai dotat si complex si ofera avantaje elevilor ce studiaza acolo

Unknown spunea...

Dupa parerea mea, invatamantul din Portugalia este mult mai dezvoltat decat invatamantul din Romania.El pregateste elevii intr-un stil special fata de cel roman. Eu, cred ca invatamantul romanesc pregateste mai bine elevii deoarece apare concurenta. Copii invata mai mult chiar daca sistemul romanesc prezinta lipsuri. Cel mai grav lucru este lipsa de cadre didactice in mediul rural dar cred ca pe viitor acest lucru se va schimba.

Adam Bianca spunea...

Dupa parerea mea acest articol scoate in evidenta structura scolii romanesti si calitatea acesteia in comparare cu sistemul invatamantului din alte tari (cum ar fi portugalia) unde elevii sunt invatati sa si aplice cunostintele nu doar sa toceasca pentru note asa cum fac romanii.

Unknown spunea...

Portugalia și România sunt două țări cu strategii radical diferite. Având în vedere faptul că țara noastră natală trăiește într-o continuă practică de subzistență, nu putem spune același lucru despre Portugalia.
În această țară pretențiile sunt altele, însă de multe ori, noi elevii români, deținem mult mai multe informații în diferite domenii. Acest fapt îl putem observa printr-o simplă comparație cu vecinii noștri din vest. Învățământul în Portugalia se bazează în primă instanță pe specializarea într-un anumit domeniu, mai apoi elevul este obișnuit cu olimpiadele și concursurile foarte grele. În România lucrurile se întâmplă total diferit și asta este foarte bine. Profesorii români pun accent foarte mult pe dezvoltarea personală a elevului, nu pe crearea unor „ roboți ” de memorare a informațiilor.
Astfel, noi românii suntem mult mai pragmatici, mult mai pregătiți pentru viață, față de elevii portughezi.
În concluzie, chiar dacă în Portugalia, echipamentele și dotările sunt mari, dezvoltarea elevilor nu este în prim plan. De aceea, România are de câștigat mult în acest sens.


andreea.ispas41@gmail.ro spunea...

Dupa parerea mea,consider ca invatamantul din Romania nu se apropie deloc de invatamantul din Portugalia pentru ca in Romania nu sunt scoli dotate cum sunt in Portugalia.In Romania se pune accentual mai mult pe note fara a lua in seama cunostiintele,elevii invata mult ,dar unii nu sunt apreciati pentru acest lucru.Din cauza dotarilor foarte proaste in Romania nu se poate invata la fel de bine ca in Portugalia.
Eu consider ca invatamantul din Portugalia este invatamantul viitorului.

Bianca Linguraru spunea...

După parerea mea acest articol reliefeaz faptul că există și alte sisteme de învățământ diferite de cel românesc prin care indiviul se poate educa și se poate forma.
Acest articol scoate în evidentă nu doar diferențele dintre sistemele de învățământ ci și avantajele celorlalte sisteme.De exemplu în sistemul portughez copiilor li se oferă oportunitate de a și vedea ceea ce noi românii doar studiem.l

Pristanda Ana-Lidia spunea...

După părerea mea, informațiile din acest articol sunt interesante și adevărate.Dar importantă este și practica și teoria, ambele ajută la dezvoltarea elevului , iar în privința notelor , ele nu sunt atât de importante , important este cu ce informații ai rămas!

Dăscălescu Elena spunea...

În opinia mea, sistemul de învăță din România este mai complex și pune accentul pe teorie și mai puțin pe practică. În primul rând, față de alte țări dotate mai bine în diferite domenii, România este în urmă. Teoria este mult mai importantă decât practica, iar elevii sunt suprasolicitați. în al doilea rând, gândirea portughezilor față de cea a românilor este diferită deoarece sistemul lor de învățământ încearcă sa ajute elevii să învețe oferindu-le sprijin și materialele necesare, însă în România sunt cazuri în care copiii au abandonat studiile din lipsa situației financiare, aceasta fiind problema cea mai mare.
în concluzie, România are cadre didactice foarte buna, însa lipsește cu desăvârșire organizarea și în special lipsa banilor.

Lungu Geanina Elena spunea...

Opinia mea este ca învățământul portughez este foarte diferit față de învățamântul românesc, deoarece elevii portughezi beneficiază de mult mai multe condiții, de care elevii români au mare nevoie.
Elevii români sunt foarte presați de temele numeroase pe care profesorii le dau. Ei nu mai au timp de relaxare, de ieșit afară cu prietenii, și nu în ultimul rând nu mai au timp de ei însuși. Nu beneficiază de masa caldă care li se cuvine, ci propriul pachețel de acasă de la părinți, deși petrec mai mult de jumătate de zi la școală.
Elevii portughezi au o tehnologie mult mai avansată în școli față de elevii din școlile române.

Agafitei Bianca spunea...

Consider ca Romania si Portugalia sunt doua tari total diferite din punct de vedere al invatamantului. Sistemul educational din Portugalia este mult mai dotat fata de cel romanesc ,banii sunt investiti in scoli,astfel asigurandu-le elevilor portughezi toate nevoile,necesitatile si materiale necesare in pregatirea si formarea lor pentru viitor. In Romania,elevii tind spre a ,,vâna" notele,netinand cont de faptul ca acestea nu reflecta in totalitate cunostintele lor. De aceea consider ca ar trebui sa punem mai mult accent pe calitate decat pe cantitate,deoarece, teoria, de-a lungul timpului se uita,astfel elevii ajungand sa constate faptul ca dupa atatia ani de scoala,bagajul lor de cunostinte este inexistent. Sper ca pe viitor, mentalitatile si perspectivele invatamantului romanesc sa se schimbe in bine.

Unknown spunea...

Dupã pãrerea mea învãțãmântul din Portugalia este mai dezvoltat ca cel din România.El pregãtește elevii într-un mod special fațã de cel român.

Unknown spunea...

Dupã pãrerea mea învãțãmântul din Portugalia este mai dezvoltat ca cel din România.El pregãtește elevii într-un mod special fațã de cel român.

Unknown spunea...

Opinia mea este ca învățământul portughez este foarte diferit față de învățământul românesc, deoarece elevii portughezi beneficiază de mult mai multe condiții, de care elevii români au mare nevoie.
Elevii români sunt foarte presați de temele numeroase pe care profesorii le dau. Ei nu mai au timp de relaxare, de ieșit afară cu prietenii, și nu în ultimul rând nu mai au timp de ei însuși. Nu beneficiază de masa caldă care li se cuvine, ci propriul pachețel de acasă de la părinți, deși petrec mai mult de jumătate de zi la școală.
Elevii portughezi au o tehnologie mult mai avansată în școli față de elevii din școlile române.

agapemihaela spunea...

Dupa parerea mea invatamantul romanesc este mai putin dezvoltat fata de invatamantul din Portugalia,in Romania se pune accent pe note pe cand in alte tari se pune accent pe ceea ce elevii stiu sa faca iar notele nu au importanta.Dar sa nu ne pierdem speranta ca intr-o zi va fi si in Romania la fel ca in alte tari

Unknown spunea...

Bineînțeles că temele au un rol important pentru noi,dar nu în exces!

agapemihaela spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Unknown spunea...

In urma lecturii acestui articol am ajuns la concluzia ca sistemul de invatamant din Portugalia este mult mai dezvoltat, mai practic si mai productiv decat cel din Romania, deci, prin urmare, conform functiei economice a educatiei, Portugalia este mult mai dezvoltata si din punct de vedere al economiei.

Roberta spunea...

După părerea mea Învățământul Portughez este mult mai dezvoltat decât cel Românesc deoarece în România elevii învață mult prea multă teorie fară s-o aplice punând accent mai mult pe notele mari din catalog pe care doresc să le obțină pe lângă elevii din Portugalia care pun accentul pe ceea ce au învățat și stiu să aplice. În învățamântul Român este pus accentul doar pe competiție , toți vor să demonstreze că sunt mai buni decât ceilalți pe lângă Învățământul Portughez care pune accentul pe cooperare, pe luncrul în echipă și dezvoltarea abilităților de socializare . Un alt mare dezavantaj este că Învățământul Românesc duce o mare lipsă de materiale folositoare în desfășurarea orelor de curs și mai ales a practicii, acest dezavantaj observându-se foarte mult în mediu rural. În Portugalia elevii au toate materialele folositoare pentru diverse proiecte și experimente .
Cred că va mai dura mult timp până când vom ajunge în răndul celorlalți și mai presus de toate nu vor mai exista diferențe.

Unknown spunea...

În opina mea, consider că acest articol arată diferența dintre învățământul Român și cel Portughez au un învățământ mult mai dezvoltat decât cel al românilor, se vede prin metodele de predare și notare a elevilor,învățământul Portughez pune accent pe gândire și aptitudinile elevului, pe când școlile din România se pun accent pe note.

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Unknown spunea...

După părerea mea,în România se pune accent pe cunoștințele predate și învățate mecanic, robotic.. Ce elevii români învață pe de rost, elevii portughezi înțeleg și aplică ce au învățat! Însă,vom avea parte de aceeași educație, într-o zi..

Merlescu Roberta spunea...

Eu consider ca ,prin acest proiect, ati avut ocazia de a vedea locuri noi si in acelasi timp de a cunoaste alte persoane.Parerea mea in legatura cu invatamantul din Portugalia este ca difera putin de cel din Romania.Dar prin intermediul proiectului putem sa facem schimb de pareri si de idei,unele bune decat altele.Invatamantul portughez pune accent pe gandire iar cel din scolile romane pune accent pe nume iar aptitudinile sunt neglijate.dupa parerea mea ar trebui sa punem mai mult accent pe calitate decat pe cantitate,deoarece, teoria, de-a lungul timpului se uita,astfel elevii ajungand sa constate faptul ca dupa atatia ani de scoala,bagajul lor de cunostinte este inexistent. Sper ca pe viitor, mentalitatile si perspectivele invatamantului romanesc sa se schimbe in bine.

Unknown spunea...

îvățământul din România se axează mai mult pe note decât pe ceea ce știu elevii.
În Portugalia învățământul este mult mai dezvoltat decât în alte țări și are un sistem mai bun de notare prin care se dovedește că nu notele arată capacitatea de a gândi a elevului.
Tehnologia din Portugalia este mult mai avansată.

Unknown spunea...

îvățământul din România se axează mai mult pe note decât pe ceea ce știu elevii.
În Portugalia învățământul este mult mai dezvoltat decât în alte țări și are un sistem mai bun de notare prin care se dovedește că nu notele arată capacitatea de a gândi a elevului.
Tehnologia din Portugalia este mult mai avansată.

Avădănei Costina-Teodora spunea...

În opinia mea, învățământul portughez este mult mai dezvoltat decât cel românesc beneficiind de mai multe condiții decât noi. El pregateste elevii intr-un stil special fata de cel roman. Dar importantă este și practica și teoria, ambele ajută la dezvoltarea elevului , iar în privința notelor , ele nu sunt atât de importante , important este cu ce informații ai rămas!

Unknown spunea...

îvățământul din România se axează mai mult pe note decât pe ceea ce știu elevii.
În Portugalia învățământul este mult mai dezvoltat decât în alte țări și are un sistem mai bun de notare prin care se dovedește că nu notele arată capacitatea de a gândi a elevului.
Tehnologia din Portugalia este mult mai avansată.

Rotaru Teona si Alexandra spunea...

Consider ca acest articol pune foarte bine in evidenta diferenta dintre invatamantul romanesc, in care se pune foarte mare accent pe note, si invatamantul portughez care se axeaza mult mai mult pe gandire si aptitudini. Invatamantul portughez este mult mai avantajos, atat pentru elevul de astazi, cat si pentru omul de maine!

Ștefan Maria spunea...

Consider că acest schimb de experiențe intre elevii români si cei portughezi reprezintă un pas important spre dezvoltarea armonioasa a celor doua tari. In urma acestei experiențe ar trebui sa ne punem anumite întrebări si ar trebui sa incercam sa schimbam modul de predare.

Năpîrlică Ana-Maria spunea...

Din acest experiment am remarcat diferențele între învățamântul portughez și cel românesc. În cel portughez accentul se pune pe formarea copilului, pe când la noi, în România, accentul este pus pe informarea acestuia care uneori nu are nicio relevanța.
O a doua diferența este modul în care se lucreaza cu elevii, în Portugalie se folosește lucrul în echipă ce aduce mult mai multe beneficii,schimb de opinii și uniformizarea colectivului, lucru ce la noi nu este prea întâlnit.
În concluzie,sunt de parere că aceste schimburi de experiențe sunt valoroase, cu ajutorul lor ne putem schimba câte un puțin gândire.

Simian Raluca spunea...

Citind acest articol mi-am dat seama că sistemul de învățămînt portughez este mult mai dotat decît cel romînesc. Școlilor din Romînia le trebuiesc dotare. Școlile din Romînia se bazează mai mult pe predare, iar cele din Portugalia se bazează pe aplicarea cunoștințelor.

Unknown spunea...

Consider ca invatamantul romanesc se afla in inferioritate fata de cel portughez ,deoarece se pune prea mult accentul pe cantitatea de informatie detinuta decat utilizarea a ceea ce stim.Ce diferenta exista intre a sti si a nu folosi si a nu sti?Privind dintr-un alt unghi problema nu este doar invatamantul romanesc ci si modul de gandire specific romanesc bazat pe egoism,fiecare vrea pentru el si ce este mai bun,comparativ cu modul de gandire a tarilor vestice care au realizat ca o problema poate fi solutionata mult mai bine prin colaborare si spirit de echipa.

Unknown spunea...

In acest articol se evidentiaza diferentele dintre dintre sistemul de invatamant romanesc si cel portughez.

Schimbul de experiente dintre elevii nostrii si cei portughezi este unul benefic, deoarece cu ajutorul lui se evidentiaza minusurile sistemului de invatamant romanesc.

Unknown spunea...

După lectura acestui articol am descoperit că învățământul portughez este mult mai dezvoltat,față de învățământul românesc.Consider că ar trebui să schimbăm modul de predare și să punem mai mult accent pe gândirea copilului nu pe note.

Buzincu Maria spunea...

Din acest experiment au reiesit diferentele dintre invatamantul romanesc si cel portughez. Consider ca fiecare dintre aceste modele de invatamant au si calitati si defecte.Invatamantul portughez se bazeaza pe lucru in echipa si pe formarea copilului astfel ei au o rata mai mica de abandon scolar dar in romania invatamantul se bazeaza pe concurenta si pe informarea copilului, dar copilul fara sa fie format nu va lua in serios scoala intampinand dificultati mai tarziu astfel creste rata de abandon scolar.
In concluzie consider ca invatamantul romanesc mai are multe lucruri de schimbat deoarece in acest moment el e se bazeaza doar pe informare nu pe informare.

Mihalache Vlad spunea...

Consider că, acest articol arată că între învățământul Portughez și cel Român există o diferență deoarece cel Portughez este mai dezvoltat prin faptul că se pune accentul pe ceea ce au învățat și știu să aplice, pe când în învățământul Românesc este pus accentul pe competiție și note.

Farcaș Fabian spunea...

După părerea mea învățământului românesc ar trebui să înceapă să pregătească copii pentru viața de zi cu zi , și să ia modelul învățământului portughez, pentru ca Țara sa iasă din situația actuală , nu tocmai buna.

Budulică Lucian spunea...

După ce am citit acest articol, am constatat că sistemul românesc și cel portughez se diferențiază prin accentuarea caracterului formativ al predării. Astfel elevii portughezi aplică cunoștințele pe care noi le învățăm pe de rost. Prin dotarea și organizarea sistematică a învățământului portughez, economia acestei țări este la fel de mulțumitoare. Avem ce lua exemplu de la ei.