sâmbătă, octombrie 14, 2006

PROGRAMA CURSULUI OPŢIONAL

Denumirea opţionalului:


TEHNICI DE REDACTARE A TEXTULUI (NON)LITERAR CU AJUTORUL T.I.C.
  1. - Tipul: integrat (Limba şi literatura romană/Informatică)
  2. - Clasa: a XI-a – profil filologie
  3. - Durata: 2 ani (2006-2008)
  4. - Număr de ore pe săptămana: 3 ore (2 ore Limba şi literatura romana, 1 oră T.I.C.)
  5. - Autori/titulari de curs:


prof. Elena Mănucă ( CV-rom. )
e-mail: elenasmanuca@yahoo.com si




  1. - Instituţia: Şcoala Normală „Vasile Lupu” Iaşi
- Abilitarea pentru susţinerea cursului: absolvirea stagiului „CDS” (Centru Educaţia 2000+, Sinaia)
- Diseminare a cunoştinţelor acumulate ca participant la Norrkoping-Suedia, cu o bursa Socrates-Comenius la cursul de formare continuă a personalului din învăţământ cu tema „Make your own pedagogical material for the WEB”

ARGUMENT

1. Curriculum-ul integrat Tehnici de elaborare a textului (non)literar cu ajutorul T.I.C. a fost proiectat pentru clasele cu profil filologie (clasa a XI-a D şi a XI-a E), avându-se în vedere următoarele aspecte:


  • - pune accent pe latura formativă a învăţării;
  • - stimulează gandirea creativă a elevilor printr-o varietate de cerinţe;
  • - propune modalităţi diverse de abordare a literaturii şi a tehnicilor de a lucra cu texte (non)literare;
  • - asigură un caracter flexibil programei, pentru a descoperi şi a pune în valoare diferenţele de personalitate, capacităţile intelectuale, dominantele (tipul/tipurile de inteligenţă dominantă), motivaţiile elevilor;
  • - facilitează transferul de informaţii şi de competenţe de la o disciplină la alta (Limba şi literatura română/Informatică).

2. Competenţele generale/specifice ale programei vor asigură continuitatea predării - învăţării din ciclul inferior al liceului, vizind cultivarea plăcerii de a citi, dezvoltarea unor abilităţi de a recepta/redacta texte (non)literare, valorificând TIC.
3. Activităţile de învăţare vor fi adaptate la condiţiile particulare ale clasei şi ale indivdualităţii elevilor.
4. Programa va oferi posibilităţi multiple de evaluare formativă, diagnostică, sumativă, creativă.
5. Conţinuturile învăţării vor fi grupate modular, cel vizând receptarea şi producerea textului jurnalistic presupunând o componentă aplicativă/practică jurnalistică оn media (scrisă-audio) ieşeană.
6. Opţionalul propus urmăreşte în mod special:


  • - asigurarea coerenţei externe, pe temeiul preluării unor elemente inter şi transdisciplinare;
  • - asigurarea unui caracter sistematic, deschis, flexibil şi permisiv integrării optime a iniţiativelor profesorilor titulari ai cursului, în ideea realizării parteneriatului în sistem, a interdisciplinaritatii (limba şi literatura romană-informatică);
  • - atingerea unui nivel al performanţelor elevilor din ciclul superior al liceului, astfel încât aceştia să facă faţă unor probe de evaluare în cadrul şcolii sau în afara acesteia.
Curriculum-ul integrat Tehnici de elaborare şi redactare a textului (non)literar cu ajutorul T.I.C. va urmări deplasarea accentului spre nivelul interpretativ şi aplicativ cu scopul dezvoltării deprinderilor de a concepe şi elabora texte (non)literare, orale şi scrise, care satisfac standardele de textualitate: coeziune, coerenţă, intenţionalitate, acceptabilitate, situaţionalitate, intertextualitate. Considerăm că fenomenul informatizării pe scară largă a profesiilor, nu poate ocoli domeniul învăţământului. Fascinaţi de virtualitate, elevi şi profesori, deopotrivă, trebuie să înţelegem că interdisciplinaritatea (limbă maternă/informatică, ştiinţe socio-umane/ informatică) creează cadrul necesar implicării elevului, ca partener permanent, în predare/ evaluare -modalitate eficientă de creştere a randamentului şcolar. Caracterul teoretic al lecţiilor disciplinelor umaniste tinde să devină unul practic. Demersurile proiectate în manieră interdisciplinară oferă o instrumentalizare mai eficientă şi mai rapidă a metodelor, procedeelor şi mijloacelor didactice, tradiţionale sau moderne, găsind o cale flexibilă şi echilibrată de utilizare a lor în acelaşi context didactic. Dincolo de caracterul cronofag şi energofag al viitoarelor proiecte interdisciplinare pe care le propunem, de polemicile pe care le provoacă în rândul celor care privesc resursele T.I.C. cu circumspecţie, credem că astfel de abordări au menirea de a-l provoca pe elev să participe activ la propriul proces de formare, dintr-o reală motivaţie interioară: a (re)descoperirii de sine şi a capacităţilor şi competenţelor care-i legitimează individualitatea.

COMPETENŢĂ TRANSDISCIPLINARĂ
Optimizarea comunicării orale şi scrise prin utilizarea noilor tehnologii informaţionale.

COMPETENŢE GENERALE


A. Limbă şi comunicare

1. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în receptarea/producerea textelor (non)literare
2. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte (non)literare
3. Argumentarea scrisă şi orală a unor opinii în diferite situaţii de comunicare

B. Informatică

1. Dobândirea unor metode de a extrage, culege, prelucra, interpreta şi transmite informaţia sub toate formele ei de existenta (text, imagine, sunet, film, animatie) folosind T.I.C.
2 Identificarea prin T.I.C. a erorilor de scriere în textul (non)literar studiat/creat (respectarea normelor limbii române în vigoare , în conformitate cu DOOM2)
3. Valorificarea capacităţilor de sinteza a informatiei, structurare si comunicare folosind T.I.C. în diverse situaţii concrete.

VALORI ŞI ATITUDINI



  • - Cultivarea interesului şi exprimarea unei atitudini pozitive faţă de lectură;
  • - Cultivarea unei atitudini pozitive faţă de limba română şi recunoaşterea rolului acesteia în dezvoltarea personală;
  • - Stimularea receptivităţii faţă de valorile culturale;
  • - Dezvoltarea capacităţilor formative de identificare, selectare, organizare, prelucrare şi transmitere a informaţiei;
  • - Dezvoltarea iniţiativei, a creativităţii şi a disponibilităţii de a lucra în echipă cu scopul realizării diferitelor sarcini.

COMPETENŢE SPECIFICE (clasele a XI-a şi a XII-a)
A. Limbă şi comunicare
La cererea autorului am rezervat continutul programei pentru a satisface numai cererile ce ne vor fi facute (inaintate) si astfel vom verifica masura in care CDS-ul intereseaza pe vizitatori.

B. Informatică

OBIECTIVE


  • - Descoperirea instrumentelor Hard şi Soft necesare unui lucrător media;
  • - Dezvoltarea abilităţilor de utilizare a instrumentelor Hard si Soft necesare unui lucrător media;
  • - Constientizarea specificităţii limbajului literar în raport cu limbajul altor arte.
CONŢINUTURI:


a. Instrumente de căutare în mediul virtual,
b. Domenii de căutare,
c. Forme de căutare a informaţiei în mediul virtual.


  • - Receptare Descărarea informaţiei,
  • - Legislaţie privind drepturile de autor,
  • - Schimbul de informaţii.
  • - Prelucrare , structurare
  • - Instrumente SOFT de prelucrat (text, imagini, sunet, film, grafică, animaţie),

  • - Forme de conversie a informaţiei,
  • - Suporţi de informaţie,
  • - Interpretarea informaţiei.
  • - Producerea informaţiei utilizând SOFT pentru: - Periferice, - Senzori, Mixare.
  • - Respectarea standardelor: Drepturi şi obligaţii privind producerea, prelucrarea, difuzarea si comercializarea informaţiilor produse.
Vom avea în vedere modalităţi de creare si structurare a informaţiei precum:


  1. Concepere,
  2. Alegerea grupului reprezentativ,
  3. Forme de intervievare,
  4. Prelucrarea rezultatelor,
  5. Interpretarea rezultatelor (teoretică şi grafică),
  6. Diseminarea rezultatelor (forme de transmitere a lor),
  7. Concluzii (comparaţii, observaţii, comentarii).
  1. Cu întrebări scrise apriori transmise,
  2. Inregistrat audio (radio),
  3. Videoînregistrat,

  1. Alegerea temei,
  2. Alegerea formei de înregistrare,
  3. Culegerea datelor.
  • - Prelucrarea unei prelegeri
  1. Selectarea,
  2. asamblarea,
  3. redarea materialului,
  4. concluzii.
  • - Organizarea unui concurs, expoziţie, album:

  1. Stabilirea etapelor, a necesarului hard si soft,
  2. alcătuirea afişului de prezentare,
  3. alegerea criteriilor de evaluare şi evidenţă a notelor,
  1. Instrumente SOFT de creat animaţie;
  2. - Combinarea elementelor pentru a creşte efectul produs.
  • - Moderarea discuţiilor în cadrul unei emisiuni radio sau TV
  • - Metode de realizare a unui dialog;
  1. Limite, restricţii;
  • - Forme de manipulare mass-media.
  • - Blogul literar
  1. Mod de organizare;
  2. Reguli;
  1. Inscriere;
  2. Participare;
  3. Reguli.
  1. Mod de organizare;
  2. Reguli;
  3. Concluzii, comparaţii .
  • - Asamblarea informaţiei;
  1. Utilizarea diverselor periferice şi suporţi de date la asamblarea unei lucrări;
  2. Gasirea celor mai bune metode de asamblare şi realizare a legăturilor;
  3. Redactarea diferitelor tipuri de texte (non)literare utilizând T.I.C.
RESURSE HARD NECESARE

  • - Folosirea reportofonului
  • - Folosirea aparatului foto digital
  • - Folosirea camerei Web

RESURSE SOFT NECESARE

  • - Motoare de cautare Web (Google, Netscape, Opera, FireFox)
    - Utilizarea facilităţii Download cu FlashGet
    - Macromedia Flash 8
    - 3D Studio Max
    - Audiograbber (conversie de cod)
    - Utilizarea limbajului HTML (pentru imagini, filme, animaţie şi tabele Web)
    - Construirea blogului personal ca spaţiu de exersare, comunicare şi testare cunostinte
  • - Folosire Microsoft Office la scrierea textelor, centralizarea rezultatelor unui sondaj de opinie şi realizarea graficelor statistice;

DISPONIBILITATI

  • - Exersarea dialogului pe un blog
  • - Proiectarea si construcţia unui site web specializat în organizare de workshop-uri
  • - Exersarea dialogului pe un forum
  • - Exersarea dialogului оntr-o emisiune TV sau videoconferinţă.
Laboratorul de creare a produselor media şi de realizare a aplicaţiilor practice cuprinde 20 staţii de lucru legate în reţea şi cu acces la internet la care elevii învaţă:


  • - cum se utilizează programele pentru editarea unui articol,
  • - aranjarea în pagină a unei publicaţii de tip ziar sau revistă,
  • - realizarea de reclame publicitare şi coperţi de publicaţii într-o aplicaţie grafica moderna, precum si
  • - initiere în jurnalism online.
La acestea vom adăuga un videoproiector dobândite în urma implicării elevilor şcolii noastre sub îndrumarea profesorilor coordonatori S. Alexandru şi E.Mănucă în proiectul Phare "Europa pe înţelesul copiilor" derulat în colaborare cu Fundaţia "Corona" din Iaşi.

Cu ajutorul elevilor claselor a XI-a D şi a XI-a E vom crea un instrument e-learning de instruire folosind spaţiul Web.
SUGESTII METODOLOGICE.
Diversitatea formelor de existenţă a informaţiei, a modalităţilor de prelucrare şi transmitere a ei оi obligă pe profesori să diversifice sfera tratării temelor propuse, astfel încât elaborarea şi redactarea textului (non)literar cu ajutorul T.I.C. să fie o componentă de bază a CDS-ului. Prin aplicarea evaluării pe bază de proiect interdisciplinar la această disciplină, elevul va trebui să facă dovada abilităţilor şi competenţelor dobândite la nivel liceal. Vom avea in vedere: exerciţii de analiză stilistică pe marginea textelor propuse în vederea aplicării şi utilizării instrumentelor de analiză însuşite dezbateri asupra textelor studiate privind rolul componentelor identificate activităţi în grup: familiarizarea elevilor cu tehnicile de lucru оn cadrul presei scrise/audio/video, după ce au achiziţionat la cursul opţional o serie de noţiuni generale despre jurnalism; organizarea unor training-uri, cu participarea unor jurnalişti profesionişti, stagii de formare oferite elevilor implicaţi în proiect, dar şi elevilor/profesorilor din alte licee în oferta cărora există cursuri opţionale de jurnalism; crearea Centrului Media pentru Adolescenţi (C.M.A.) - o şansă a tinerilor de a înţelege că fiecare are o menire în viaţă, un loc bine definit. Noi le oferim elevilor posibilitatea de a-l identifica; crearea unei biblioteci virtuale în care elevii să aibă acces la toate produsele multi-media realizate în timpul experimentelor didactice în care au fost implicaţi: ziare, reviste şcolare, materiale audio-video, softuri educaţionale, CD-uri multimedia; lansarea unor concursuri media care să-i provoace pe tineri să realizeze producţii scrise/audio, clipuri publicitare, colaje foto, filme de scurt metraj, acestea având o topică de larg interes: social, cultură, turism.

MODALITĂŢI DE EVALUARE:


BIBLIOGRAFIE
Limba română

  • - Gramatica limbii române, Bucureşti, Editura Academiei, 2005.
  • - DOOM2 Bucureşti, Editura Academiei, 2005.
  • - Noul dicţionar universal al limbii române, Chişinău, Editura Prut Internaţional, 2006.
  • - Adam, Jean Michel, Les Textes: types et prototypes, Paris: Nathan; 1992.
  • - Antonescu, Nae, Revista „Jurnalul literar”, Iaşi, Ed. Timpul, 1999.

Informatică

  • TOFFLER, Alvin. Al treilea val. Bucureşti: Editura Antet, 1995.
  • SCHMITT, J. P. Manuel d'organisation de l'entreprise. Paris: Presses Universitaires de France, 1994, p.383.
  • STOICA, Ion. Unele probleme ale planificării serviciilor de bibliotecă în România contemporană. În: Biblioteca, nr. 8-9-10, 1994, p. 21.
  • http://www.webencyclo.com
  • www.educasource.education.fr
  • http://www.club.voila.fr/group/fle

7 comentarii:

Anonim spunea...

Intr-o lume a contrastelor si mai ales a orgoliilor, cand "...in UE copiii sunt educati inspre dialog, miscare, comunicare prin orice mijloace si lucru in echipa in timp ce la noi este cultivat spiritul concurential, individualist, static si cartitor" (am citat un profesor mioritic :) ), ce poate fi mai frumos decat sa descoperi pe net un proiect foarte "normal" pt. unii dar "anormal" pt. altii mai ...sceptici :), adica :) sa descoperi in acelasi loc cum tinerilor (elevilor) li se ofera de catre "cei mari" un exemplu de "spirit de echipa" (profii de info si l.romana), cum elevii exerseaza ce-i dialogul si comunicarea (propun vizitatorilor sa parcurga si blogurile elevilor), cum calculatorul nu mai este privit doar ca "un obiect de studiu" si se gasesc astfel de argumente care "stimulează gandirea creativă a elevilor" si "facilitează transferul de informaţii şi de competenţe de la o disciplină la alta" etc, disciplinele alese fiind "Limba şi literatura română" respectiv "TIC".

Poate gresesc, dar elevilor participanti in acest proiect as vrea sa le trimit o opinie personala de la un parinte subiectiv, ca se pot considera un pic norocosi atata timp cat altor colegi de-ai lor, tot de clasa a 11-a dar in alt coltz de tara, li se raspunde la ora de l.romana referitor la cererea lor de a utiliza si "obiectul de studiu" numit "calculator" ca acesta este doar "pt. elevii puturosi". (!?)

Adrian Alexandru
Bucuresti

Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Anonim spunea...

SUPER OPTIONALUL SI VERY COOL PROFII CARE L-AU GANDIT

Anonim spunea...

Un instrument de instruire cum nu se poate mai bun. Felicitari

ales121212 spunea...

Va multumim ca ne apreciati efortul dragi colegi. Aprecierile voastre scrise sunt mai mult decat un premiu, ne dau putere sa continuam si ne determina sa perseveram in ideea ca se pot gandi si face lucruri noi care sa vina in sprijinul elevului si al reformei in invatamant.
Asteptam sa ne scrieti aici toate gandurile, ideile, parerile voastre de care sa tinem cont si care sa ne ajute in a perfectiona instrumentul.
Sincere multumiri din partea autorilor Elena Manuca si Sebastian Alexandru

Ciupanezu spunea...

eu am o mare rugaminte la dumneavoastra sa-mi raspundeti la un e-mail ! o sa-l trimit de pe adresa csc_silviu@yahoo.com

ales121212 spunea...

N-am primit nici un email "de pe adresa csc_silviu@yahoo.com". Astept