marți, aprilie 24, 2007

Inteligenţele multiple

Teoria Inteligenţelor multiple a fost formulată pentru prima dată în 1985 de către Horward Gardner şi este considerată cea mai importantă descoperire în domeniul pedagogiei după Leon Piaget. Teoria lui porneşte de la ideea existenţei unor inteligenţe diferite şi autonome ce conduc la modalităţi diverse de cunoaştere, înţelegere şi învăţare. El consideră că inteligenţa nu este o însuşire pusă în lumină prin forţe standard, ci capacitatea de a rezolva probleme şi a realiza produse în situaţii concrete de viaţă.

Astfel, capacitatea cognitivă a omului este descrisă printr-un set de abilităţi, talente, deprinderi mentale pe care Gardner le numeşte ,,inteligenţe”. Toţi indivizii normali posedă fiecare din aceste inteligenţe într-o anumită măsură. Ceea ce-i diferenţiază este gradul lor de dezvoltare şi natura unică a combinării lor. În acest sens, Gardner subliniază ideea că o inteligenţă trebuie să fie probată de existenţa unei zone de reprezentare pe creier şi prin existenţa unui sistem propriu de expresie. Pe această bază el a izolat 8 tipuri de inteligenţe; ordinea în care sunt prezentate nu reflectă în nici un caz o ierarhie de valori.

Aceste inteligenţe sunt:

1. Inteligenţa lingvistică ( tradusa prin capacitatea de a rezolva probleme şi de a dezvolta produse cu ajutorul codului lingvistic).

2. Inteligenţa logico-matematică (tradusa prin capacitatea de a opera cu modele, categorii, relaţii, de a grupa, ordona şi interpreta date ).

3. Inteligenţa spaţial- vizuală ( tradusa prin capacitatea de a rezolva probleme şi de a dezvolta produse cu ajutorul reprezentărilor spaţiale şi al imaginii ).

4. Inteligenţa muzical-ritmică ( tradusa prin capacitatea de a rezolva probleme şi de a dezvolta produse cu ajutorul ritmului şi melodiei ).

5. Inteligenţa corporal-kinestezică ( tradusa prin capacitatea de a rezolva probleme şi de a dezvolta produse cu ajutorul mişcării ).

6. Inteligenţa naturalistă ( tradusa prin capacitatea de a rezolva probleme şi de a dezvolta produse cu ajutorul clasificărilor şi reprezentărilor din mediul înconjurător ).

7. Inteligenţa interpersonală (tradusa prin capacitatea de a rezolva probleme şi de a dezvolta produse prin cunoaşterea şi interacţiunea cu ceilalţi ).

8. Inteligenţa intrapersonală ( tradusa prin capacitatea de a rezolva probleme şi de a dezvolta produse prin cunoaşterea de sine ).


  • Inteligenţa existenţială – Gardner este convins că aceasta este o modalitate de cunoaştere, dar nu a stabilit localizarea pe creier. De aceea vorbeşte despre aceasta ca despre o jumătate de inteligenţă.

Pentru că indivizii au profiluri de inteligenţă diferite, şcoala trebuie să conceapă o educaţie care să maximalizeze potenţialul intelectual al fiecăruia.

Un element esenţial în aplicarea teoriei inteligenţelor multiple la clasă este cunoaşterea profilului de inteligenţă al elevilor. Aflarea punctelor ,,tari” si punctelor ,,slabe” este esenţială pentru stabilirea strategiilor de diferenţiere şi individualizare.

Aceasta se poate face în etapele:

-clarificarea nivelului dezvoltării inteligenţelor elevilor ( prin administrarea de teste, dar şi observarea continuă);

- proiectarea activităţilor în aşa fel încât să folosim drept mijloc de comunicare a conţinuturilor unor obiecte formularea de sarcini corespunzătoare tipurilor de inteligenţe ,,tari” remarcate la elevi.

Pentru a argumenta cele afirmate, vom exemplifica o serie de sarcini didactice care stimulează dezvoltarea inteligenţelor multiple ale fiecărui copil şi care permit aprofundarea unor concepte sau formarea unor competenţe prevăzute la diferite arii curriculare la clasa I.

Astfel, la limba română întâlnind în lecţii ilustraţii din poveşti cunoscute putem cere elevilor să povestească fiecare conţinut al acestora stimulând comunicarea, exprimarea punctelor de vedere personale în legătură cu diverse situaţii/întâmplări.

În cadrul lecţiei de consolidare a grupului de litere ,,chi”, văzând interesul crescut faţă de lectură, majoritatea copiilor cunoşteau păţaniile lui Pinocchio, putem administra următoarele sarcini grupurilor de elevi formate pe baza profilului de inteligenţă observat.

  • Inteligenţa verbal-lingvistică
Sarcină de lucru : Aşează în ordine propoziţii, completează ciorchinele cu însuşiri pentru Pinocchio.
  • Inteligenţa logico-matematică
Sarcină de lucru : Dintre paiaţe şi spectatori câţi poartă pălărie ? ( dar fular la gât?) Câţi nasturi poţi număra? Caută-l pe cel care are fular, pălărie şi nasturi.
  • Inteligenţa spaţial-vizuală
Sarcină de lucru : Ajută-l pe Pinocchio să ajungă Gepetto arătându-i drumul cel mai scurt.
  • Inteligenţa corporal-kinestezică
Sarcină de lucru : Joc de rol : Prezentaţi cu cuvintele voastre o convorbire între zână şi Pinocchio.
  • Inteligenţa naturalistă
Sarcină de lucru : Pinocchio vrea să dea de urma tatălui său care s-a pierdut pe mare. Uneşte punctele şi descoperă cine îl ajută pe Pinocchio. Colorează!
  • Inteligenţa interpersonală

Sarcină de lucru : Daţi-i sfaturi de bună purtare lui Pinocchio pentru a nu mai avea necazuri cu cei dun jur şi cu înfăţişarea nasului său.

  • Inteligenţa intrapersonală

Sarcină de lucru : Alcătuieşte o listă cu învăţăturile desprinse din lectură. Ilustraţi cu proverbe.


La obiectul matematică, în cadrul unităţii de învăţare ,,Adunări şi scăderi în concentrul 0-30”, la lecţia ,,Rezolvări de probleme” am administrat următoarele sarcini:

1. Inteligenţa verbal-lingvistică

Sarcină de lucru : Rezolvaţi exerciţii de pe jetoane. Aranjând crescător rezultatele veţi descoperi o ghicitoare literară.

2. Inteligenţa logico-matematică

Sarcină de lucru : Dezlegaţi jocul de cuvinte pentru a afla câţi iepuraşi ies din pălăria magică. Alcătuieşte o problemă în care numărul ieşit pe verticală să fie rezultatul problemei.

3. Inteligenţa spaţial- vizuală

Sarcină de lucru : Rezolvaţi problema, apoi desenaţi o friză cu fluturaşi cu aripioare în formă de inimioară.

4. Inteligenţa muzical-ritmică

Sarcină de lucru : Rezolvaţi problema rimată, apoi cântaţi un cântec potrivit conţinutului problemei, dirijând.

5. Inteligenţa corporal-kinestezică

Sarcină de lucru : Calculaţi exerciţiile propuse şi aflaţi care dintre cei doi căţei ia osul. Realizaţi un joc de mimă.

6. Inteligenţa naturalistă

Sarcină de lucru : Găsiţi diferenţa dintre greutatea unei pisici şi a unui cocoş punând semnele operaţiilor matematice corespunzătoare.

7. Inteligenţa interpersonală

Sarcină de lucru : Rezolvaţi problema , apoi ilustraţi conţinutul printr-un joc de rol.

8. Inteligenţa intrapersonală

Sarcină de lucru : Gândiţi-vă că aţi vrea să ajungeţi un matematician renumit. Cum credeţi că vă puteţi îndeplini visul ?



La disciplina ,,Cunoaşterea mediului înconjurător” în cadrul unităţii de învăţare ,,Animalele sălbatice din ţara noastră” pot fi adminnistrate următoarele sarcini cu conţinut specific fiecăreia dintre inteligenţe, astfel:

1.Inteligenţa verbal-lingvistică

Sarcină de lucru : Enumeră animalele sălbaticepe care le cunoşti şi scrie câte o ghicitoare despre fiecare.

2. Inteligenţa logico-matematică

Sarcină de lucru : Recunoaşte animalele şi grupează-le după modul lor de deplasare. Compune o problemă în care rezultatul să fie 24 de picioare.

3. Inteligenţa spaţial- vizuală

Sarcină de lucru : Colorează desenul (pădurea) apoi decupează şi lipeşte la locul potrivit animalele desenate mai jos.

4.Inteligenţa muzical-ritmică

Sarcină de lucru : Interpretaţi un cântec făcând mişcările sugerate de versuri.

5. Inteligenţa corporal-kinestezică

Sarcină de lucru : Interpretaţiîn faţa clasei cu ajutorul mişcării, gestului şi mimicii scena întâlnirii dintre o vulpe şi un iepure.

6. Inteligenţa naturalistă

Sarcină de lucru : Spuneţi cum procedaţi când excursia la pădure s-a terminat? Aţi găsit un pui de iepuraş, iar mai departe se vede mama lui care îl caută. Ce faceţi?

7. Inteligenţa interpersonală

Sarcină de lucru : Scrieţi părţile componente ale corpului unui animal (urs) şi ale unei păsări(barza). Cu ce se hrănesc?

8. Inteligenţa intrapersonală

Sarcină de lucru : Încercaţi să fiţi în locul unui iepure într-o zi de iarnă. Cum vă veţi descurca?

Lucrând astfel, fiecare elev îşi va forma un stil propriu de învăţare şi îşi va realiza sarcinile pe care le primeşte din perspectivainteligenţei / inteligenţelor tari pe care le posedă.

http://www.desprecopii.com/info.asp?id=485








Niciun comentariu: